Jak Przebiega Zlecenie Fotografii Produktowej w Orbin Studio?
Potrzebujesz zdjęć produktowych? Z przyjemnością zrealizujemy dla Ciebie takie zlecenie!
Jeśli nie współpracowałeś z nami wcześniej, zapewne chciałbyś się dowiedzieć, jak u nas przebiega takie zlecenie.
Poniżej opisałem standardowy przebieg zlecenia sesji produktowej, od zapytania klienta, po oddanie gotowych zdjęć. Niemniej jednak, należy pamiętać, że każde zlecenie jest inne, a my jesteśmy elastyczni i dostosowujemy się do potrzeb naszych klientów.
Skrócona wersja przebiegu zlecenia.
1. Kontakt z Nami
Wypełniasz formularz kontaktowy. Rozmawiamy na temat Twoich produktów, potrzeb i wymagań.
2. Wycena
Na podstawie uzyskanych informacji planujemy sesję i przygotowujemy wycenę.
3. Przekazanie produktów
Po akceptacji wyceny i warunków współpracy następuje przekazanie produktów. Zwykle za pośrednictwem kuriera.
4. Sesja
Wykonujmy sesje zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Następnie zdjęcia podawane są obróbce.
5. Dostajesz zdjęcia
Dostajesz gotowe zdjęcia i możesz już sprzedawać swoje produkty!
Nasze przykładowe realizacje – zdjęcia reklamowe
Kontakt
Kiedy otrzymamy zapytanie telefonicznie, bądź mailowo, w pierwszej kolejności staramy się ustalić potrzeby klienta i dowiedzieć się jak najwięcej o produkcie:
- jakie produkty mają trafić na sesję, czy będą to np. zegarki, kosmetyki, odzież, biżuteria, meble itd.
- do czego potrzebne są te zdjęcia – jaki jest cel marketingowy
- jakimi zdjęciami klient jest zainteresowany: czy mają to być packshoty, zdjęcia aranżowane, jaki ma być format, rozdzielczość itd.
- ile zdjęć ma być wykonanych?
- jaki jest termin realizacji?
Więcej informacji o decyzjach, jakie trzeba podjąć podczas zlecenia sesji produktowej, możesz przeczytać tu „Szczegóły obrazu w fotografii produktowej„.
Na tym etapie czasem pojawia się brief, który precyzuje i podsumowuje potrzeby i wymagania klienta.
Brief jest niezwykle istotny, niestety często jest on pomijany.
Dlatego tak istotne są nasze pytania, służą one ustaleniu potrzeb klientów i ich wizji.
Brief nie musi być formalnym dokumentem, wystarczy, że: określa charakter prac, wymagania i oczekiwania klienta.
✔ określa charakter prac
✔ podsumowuje wymagania i oczekiwania klienta
✔ może zawierać szkice i inspiracje
Więcej na ten temat znajdziesz tu: Brief w Fotografii Produktowej
Wycena
Na podstawie przekazanych nam w zapytaniu informacji przygotowujemy wycenę. Jeśli nie mamy wszystkich informacji potrzebnych do wyceny, kontaktujemy się z klientem w celu ich uzupełnienia.
Po akceptacji wstępnej wyceny, ustalamy szczegóły.
Na wycenę wpływają takie czynniki jak:
- Fotografowany przedmiot
- Wielkość przedmiotu
- Rodzaj fotografii
- Czas na realizację
- Przeznaczenie zdjęć.
Potrzebujesz zdjęć produktowych, które zwiększą Twoją sprzedaż?
Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:
Spisanie umowy
Po ustaleniu szczegółów zlecenia i akceptacji wyceny przygotowujemy umowę.
Umowa zawiera krótki brief, podsumowujący wszystkie ustalenia dotyczące zlecenia: rodzaj i ilość zdjęć, termin realizacji, uwagi i wymagania klienta.
Umowa nie zawsze jest przez nas wymagana.
Przy małych zleceniach poniżej 5000zł netto nie wymagamy umowy, wystarczą jednoznacznie określone i zaakceptowane ustalenia (brief) i warunki współpracy w wiadomości email.
Nasze przykładowe realizacje – zdjęcia packshot
Przekazanie produktów
Ponieważ większość zleceń realizujemy zdalnie, najczęściej produkty przekazywane są nam za pośrednictwem kuriera.
Jeśli klient jest z Lublina lub okolic, produkty możemy odebrać osobiście.
Kiedy już produkty trafią do nas, zaczyna się właściwa praca. Musimy zaplanować kadry i oświetlenie oraz przygotować produkty do sesji.
Często pojawiają się pytania, czy produkty przekazywane na sesje mają być jakoś do niej przygotowywane.
Odpowiednim przygotowaniem produktów zajmujemy się przed samą sesją.
Wybierając produkty do przekazania, warto jednak wziąć pod uwagę kilka rzeczy:
- Produkty przekazywane na sesje powinny być pełnowartościowe, bez zabrudzeń i uszkodzeń.
- Jeśli produkty zawierają etykiety, należy wybrać takie, na których etykiety naklejone są prosto i bez uszkodzeń (można też dołączyć nowe etykiety).
- Jeśli fotografowane ma być również opakowanie, należy wybrać takie bez uszkodzeń i wgnieceń.
- Jeśli na zdjęciu ma być widoczna również zawartość (np. kosmetyki), najlepiej wysłać co najmniej 2 sztuki produktu.
Przygotowanie produktów i sesji
Kiedy nadchodzi termin sesji, zajmujemy się przygotowaniami.
Najważniejsze na tym etapie jest ustalenie i zaplanowanie ujęć.
Czasami klienci dostarczają nam brief z konkretnymi wymaganiami lub zdjęcia wzorcowe.
Innym razem, zdają się na nasze doświadczenie.
Jeśli zleceniodawca nie ma konkretnych wymagań, często wykonujemy sesję próbną i przedstawiamy mu do konsultacji nasze propozycje, w postaci próbnych zdjęć.
Mając zaplanowane kadry i sprecyzowaną w briefie koncepcje, przygotowujemy produkty, oświetlenie, budujemy stanowisko, aranżacje, kompletujemy rekwizyty do aranżacji itp.
Produkty, które trafiają do nas na sesję, często wymagają pewnych przygotowań – rozpakowanie, usunięcie metek, naklejek, prasowanie, czyszczenie itp.
Jeśli tylko jest to możliwe, zarówno produkt, jak i opakowanie, pozostawiamy w stanie nienaruszonym.
Dużo w tej kwestii zależy od pomysłu na zdjęcie, wszystkie ingerencje w produkt konsultowane są z klientem.
Następnie przygotowujemy sesje.
Zależnie do koncepcji zdjęć, przygotowanie planu zdjęciowego może zająć od kilku minut do kilku dni jeśli trzeba zbudować skomplikowaną scenografię.
Na tym etapie, budujemy również odpowiednie oświetlenie sceny.
Zdjęcia Próbne do konsultacji – nasze propozycje
Jeśli klient nie ma konkretnej wizji i pomysłu na swoje zdjęcia.
Wtedy opracowujemy dla niego odpowiednią koncepcję i wykonujemy sesję próbną kilku produktów, w wyniku czego powstaje kilka propozycji.
Klient może wskazać, które kadry najlepiej odpowiadają jego wizji.
Na tej podstawie wykonujemy właściwą sesję dla wszystkich produktów. Dzięki temu, mamy pewność, że pracujemy zgodnie z wymaganiami, a klient otrzymuje dokładnie takie zdjęcia, jakich oczekuje.
Realizacja zdjęć próbnych zależy od tego, jak precyzyjne wytyczne dostaniemy od klienta. Czasami klient przesyła nam zdjęcia wzorcowe, wtedy próbne zdjęcia nie są potrzebne.
Niekiedy bywa tak, że ze względów praktycznych, nie da się zrealizować zdjęć próbnych, kiedy wymagałoby to budowy aranżacji, czy wyjazdu w konkretne miejsce.
Sesja Zdjęciowa
Sesja to dla nas najciekawsza część i esencja naszej pracy.
Sesje realizujemy bazując na ustaleniach zapisanych w brief-ie, zdjęciach wzorcowych lub zdjęciach próbnych wybranych przez klienta.
Podczas sesji dopracowujemy kadry i oświetlenie. Często pracujemy przez wiele godzin, aby uzyskać idealne ujęcie.
Większość sesji realizujemy w naszym studiu, czasami jednak dane zlecenie wymaga wynajęcia większego studia, czy też odpowiedniego lokalu.
Zdarza się tak, kiedy produkty są dość duże jak np. meble lub zdjęcia muszą być wykonane w konkretnej aranżacji, jak restauracja, czy pub.
Potrzebujesz zdjęć produktowych, które zwiększą Twoją sprzedaż?
Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:
Postprodukcja
Po selekcji, fotografie trafiają do postprodukcji.
Postprodukcja obejmuje wywołanie plików Raw i obróbkę zdjęć – usunięcie rys, fałd lub zabrudzeń, których nie udało się usunąć bezpośrednio na produkcie. W mniejszym lub większym stopniu, każde zdjęcie poddawane jest obróbce.
Jak zaawansowana będzie to obróbka, zależy od efektu, jaki chce uzyskać klient, a także od samego przedmiotu.
Backup sesji
Podstawą jest oczywiście backup zdjęć, czyli wykonanie kopii zapasowych na dodatkowych nośnikach. Ważny jest również backup parametrów sesji.
Backup sesji – czyli zapisanie parametrów sesji, oświetlania – aby kolejne zdjęcia dla tego samego klienta miały identyczny charakter i zachowywały spójność (nie zawsze jest to istotne, ale często zdarza się w przypadku zdjęć stylizowanych, czy fotografii odzieży).
Przykładowo, dziś w ofercie masz 5 zegarków, ale za pół roku wprowadzisz kolejne i chcesz, aby na liście produktów prezentowały się w identyczny sposób, aby klient mógł je łatwo porównać. W tym przypadku, odmienne kadry rozpraszają uwagę, utrudniając porównanie.
Potrzebujesz zdjęć produktowych, które zwiększą Twoją sprzedaż?
Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:
Opis zdjęć kodami produktów
Kiedy na sesję trafia tylko kilka produktów, zwykle opis zdjęć nie ma znaczenia, bo klient może szybko sam przypisać zdjęcie do produktu. Wykonując jednak sesje kilkuset, czy nawet tylko kilkudziesięciu podobnych produktów, bardzo ważne staje się odpowiednie opisanie zdjęć. Najczęściej zdjęcia opisujemy kodem kreskowym, ale czasem klienci posiadają własne systemy kodów. Taki opis pozwala na o wiele szybszą, a często nawet automatyczną implementacje zdjęć w sklepie internetowym.
Rozliczenie zlecenia i przekazanie gotowych zdjęć
Po zrealizowaniu zlecenia, wystawiamy fakturę Vat zgodnie z wyceną zawartą w umowie.
Wraz z fakturą, przekazujemy pliki poglądowe z gotowymi zdjęciami. Po zaksięgowaniu wpłaty, przekazujemy gotowe zdjęcia.
Gotowe fotografie zwykle udostępniamy do pobrania z wirtualnego dysku.
Na życzenie klienta, poza zdjęciami w pełnej rozdzielczości, przygotujmy również pliki dostosowane do publikacji w internecie. Warto pamiętać o tej możliwości, a dlaczego jest to takie ważne można przeczytać tu „Przygotowanie zdjęć do publikacji”.
Po otrzymaniu gotowych zdjęć, klient ma 14 dni na zgłaszanie poprawek.
Nasze przykładowe realizacje – zdjęcia packshot
Zwrot produktów
Podobnie jak przy przekazaniu nam produktów, najczęściej odbywa się to za pośrednictwem kuriera. Po zakończeniu sesji produkty zostają spakowane i czekają na zwrot.
Podsumowanie
Jak widzisz, sesja zdjęciowa (nie tylko produktowa) to nie tylko szybkie „pstryknięcie” kilku zdjęć, jak to niektórzy określają. Tak naprawdę to złożony proces, w który sama fotografia jest ukoronowaniem całej długiej pracy.
Najważniejsze jest określenie wymagań klienta i taka realizacja zlecenia, aby klient otrzymał takie zdjęcia, jakich oczekiwał.
Potrzebujesz zdjęć produktowych, które zwiększą Twoją sprzedaż?
Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:
Warto przeczytać:
Polecamy nasze artykuły.
Omawiają one istotne aspekty, zarówno fotografii produktowej, jak i współpracy z nami.