fbpx Orbin Studio – Fotografia Produktowa i Reklamowa

Szczegóły obrazu w fotografii produktowej

Szczegóły obrazu w fotografii produktowej – czyli co warto przemyśleć przed zleceniem sesji produktowej.

Kiedy klienci zamawiają u nas sesję, z reguły wiedzą czego chcą i potrzebują kogoś, kto pomoże im dopracować i urzeczywistnić ich pomysł. Zdarza się jednak i tak, że klienci mają tylko ogólną wizję. Korzystając z naszego doświadczenia i uzyskanych informacji, o produktach i firmie, przedstawiamy najlepsze możliwości realizacji danego pomysłu.

Kieliszki kolor - fotografia produktowa Orbin.pl

W poniższym artykule omawiam, moim zdaniem, najistotniejsze aspekty prezentacji produktów na zdjęciach.

Pozwoli to na lepsze zobrazowanie proponowanych rozwiązań i możliwości oraz da ogólniejszy pogląd na fotografię produktową. Poruszamy tu zagadnienia, które omawiamy z klientami przed przystąpieniem do realizacji sesji. Oczywiście, typowo technicznych aspektów fotografii nie będę poruszał. Skupię się natomiast, na ogólnych cechach wizualnych. W artykule odnoszę się głównie do packshotów, gdyż zdjęcia aranżowane i reklamowe, ze względu na swój charakter, są bardziej złożonym tematem. Co nie oznacza jednak, że poruszone tu aspekty, ich nie dotyczą.

Tło zdjęcia

Jakie ma być tło zdjęcia?

Jest to dość istotna decyzja, którą trzeba podjąć przed przystąpieniem do sesji.

W przypadku packshotów, najczęściej tło jest białe, chociaż zdarza się, że klienci życzą sobie szare tło lub czarne. Białe tło jest jednak standardem, ostatnio dodatkowo wymuszanym przez serwisy aukcyjne.

Kolejna możliwość to zdjęcie bez tła, czyli szparowane i zapisana np. jako plik PNG.

Pasek skórzany Packshot - Fotografia produktowa Orbin.pl
Przykładowe zdjęcie typu packshot z białym tłem.
Nawilżacz packshot Orbin Studio
Zdjęcie z czarnym tłem.
Kolczyki - Fotografia produktowa Orbin studio
Tłem dla produktu jest piasek.

Większość packshotów jest szparowana, czyli wycinana z tła, dla uzyskania idealnej bieli.

Zdjęcie sparowane można zapisać jako plik JPG, wtedy tło będzie idealnie białe. Druga możliwość, to zapisanie go jako plik PNG, bez tła.

Takie wycięte produkty, teoretycznie można wstawić na tło o dowolnym kolorze, bez efektu białej ramki. Chociaż jest to dość uniwersalne rozwiązanie, to niestety, nie zawsze się to sprawdzi. Może okazać się, że produkt sfotografowany na białym tle i wstawiony inny kolor, nie prezentuje się naturalnie. Wynika to między innymi z odbić na produkcie lub przezroczystych powierzchni. W celu odpowiedniego przygotowania takiego zdjęcia, musimy wiedzieć wcześniej o tym, że klient chce prezentować produkt na danym kolorze.

Okulary Packshot - Orbin Studio Z 04
Okulary szparowanie

Przykładowe zdjęcie okularów, które zostało wyszparowane i umieszczone na kolorowym tle.

Dosyć często stosuje się też tła generowane cyfrowo, ale również w takich przypadkach, zdjęcie musi być odpowiednio wykonane. W przypadku zdjęć aranżowanych i reklamowych, tłem dla produktu będzie aranżacja.

Produkt można również ustawić na rzeczywistym tle jak deska, kamień, materiał z wyraźną strukturą, czy kolorem. Taki materiał może wypełniać całe tło, zanikać na horyzoncie lub być wyraźnie odcięty od białego tła (jak np. kończący się blat stołu). Zwykle powiązane jest to z perspektywą, z jakiej wykonane jest zdjęcie.

Pomarańcze na ciemnym tle
Tło wypełnia cały kadr.
Karafka z winem i kieliszki - Fotografia produktowa aranżowana
Tłem do produktu jest prosta aranżacja – blat stołu i zasłona w oknie.
Kosmetyk Packshot - Orbin.pl 840px
Produkt ustawiony na szklanym blacie, który odcina się od białego tła.

Cień, odbicie, zawieszenie w przestrzeni

Czy produkty mają wyglądać jak zawieszone w przestrzeni, rzucać cień, a może odbijać się w podłożu?

Jaka wersja najlepiej pasuje do Twojego produktu?

Packshoty najczęściej prezentują produkt na idealnie białym tle, wyglądający jakby był zawieszony w przestrzeni. W większości przypadków jest to dobre rozwiązanie. Nie jest to jednak jedyna możliwość. Równie dobrze produkt może odbijać się w podłożu, co jest także ciekawą formą prezentacji. Samo odbicie natomiast, może być ostre i wyraźne, jakby produkt stał na lustrze lub delikatne i naturalne, jak na lakierowanej powierzchni.

Kolejna możliwość to zastosowanie cienia. Dodaje on głębi do zdjęcia i sprawia wrażenie, że produkt jest ustawiony na białej, nieskończonej powierzchni.

Pojemnik śniadaniowy - fotografia produktowa - Orbin Studio
Przykładowe zdjęcie – produkt „zawieszony” w przestrzeni
Głowica kosmetyczna Packshot Orbin Studio 840px
Przykładowe zdjęcie – produkt odbija się w podłożu
Miś pluszowa zabawka - fotografia produktowa Orbin.pl
Przykładowe zdjęcie – produkt „rzuca” cień na podłoże

Powierzchnie lustrzane, chromowane, polerowane i błyszczące

Wiele przedmiotów posiada jakieś powierzchnie lustrzane. Dla doświadczonego fotografa, nie stanowi to problemu. Zwykle wymaga jednak większego nakładu pracy. Odpowiedniego dobrania i operowania oświetleniem, aby takie elementy były rozświetlone w całości lub w sposób wyraźnie sugerujący błyszczącą powierzchnię.
Jeśli jednak cały produkt ma płaską lustrzaną powierzchnię bez żadnej faktury, jak lustro, czy polerowany metal, często trzeba do tego podejść trochę inaczej. W takiej powierzchni możemy coś odbić lub zastosować gradient. W przypadku packshotów luster, najczęściej stosuje się właśnie gradient. W aranżacjach natomiast, często w lustrze odbija się pomieszczenie.
W przypadku błyszczących powierzchni i polerowanych metali, również można zastosować tą technikę lub odbić kontrastującą (ciemniejszą lub jaśniejszą) powierzchnię. Umiejętne zastosowanie tej techniki, pozwala podkreślić błyszczącą powierzchnię, przy zachowaniu naturalnego koloru.
Chromowane powierzchnie, natomiast zwykle wystarczy tylko odpowiednio oświetlić.

Kontrastowe odbicia doskonale sprawdzają się również, przy podkreśleniu nieregularnych kształtów przedmiotów.

Obłe i okrągłe przedmioty o lustrzanych powierzchniach odbijają całą przestrzeń wokół siebie. Nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, bo nasz mózg nas oszukuje, ignorując detale. Jednak przypomnij sobie, jak w błyszczącej bombce odbija się całe pomieszczenie, razem z choinką. Oczywiście na zdjęciu, takie odbicia nie są pożądane (w większości przypadków), dlatego odpowiednio maskuje się całą przestrzeń podczas zdjęć. Natomiast miejsce, w którym stoi aparat, można albo ukryć w cieniu albo wyretuszować podczas postprodukcji.

Nóż do pizzy - fotografia produktowa Orbin.pl
Chromowane elementy produktu, zostały odpowiednio oświetlone.
Świecznik - packshot Orbin Studio
Kontrastowe odbicia podkreślają krawędzie i obłe powierzchnie.
Szczotkowana powierzchnia, dodatkowo podkreślona na prawej krawędzi produktu.

Bliki i odbicia

Stosowanie blików jest zabiegiem pozwalającym uwydatnić kształt i fakturę materiału. Wspominałem o tym już powyżej, tu jednak chciałbym się odnieść do przedmiotów szklanych i przezroczystych.

Czasami klienci chcą zminimalizować ten efekt lub wolą, aby go nie było wogóle. Czasami się to sprawdza, innym razem nie do końca. Wszystko zależy od wizji klienta i samego przedmiotu.
Jeśli przedmiot ma proste kształty i jest gładki np. szklanka, stosowanie blików nie jest niezbędnie konieczne do zaprezentowania produktu. Wystarczy odpowiednia perspektywa i uwydatnienie krawędzi. Jeśli jednak jest to bogato zdobiona karafka na alkohol lub ciekawie wyprofilowana butelka, to warto podkreślić te kształty. Przy fotografii butelek z alkoholami (i nie tylko), technikę tę stosuje się bardzo często.
Same bliki, ich kształt, przejścia tonalne są zabiegiem pozwalającym nie tylko podkreślić kształt, czy fakturę, ale też nadać fotografii charakter.

Piwo w szkalnce - Fotografia Orbin.pl 840px

Kadry, perspektywa

Klienci zwykle zamawiają od 1 do 5 packshotów jednego produktu. Najczęściej są to ujęcia “z przodu”, “z boku”, “z tyłu”, “z góry”, pod kątem “z góry”. Dodatkowo, w przypadku produktów posiadających jakieś istotne szczegóły, klienci proszą o zbliżenia takich detali.
Oczywiście, określenie “z przodu” (oraz pozostałe) jest dość umowne i zwykle odnosi się do najistotniejszej strony, czy powierzchni danego przedmiotu.

kadry perspektywa

W przypadku płaskich produktów (np. tablet, stopnica, parapet) oraz tych o kształcie sześcianu (np. pudełka), ujęcia z przodu, z boku i z góry, raczej średnio się sprawdzają. W przypadku takich przedmiotów, zwłaszcza jeśli dane powierzchnie nie posiadają żadnych charakterystycznych detali, lepiej jest pokazać produkt w perspektywie. To znaczy, że skupiamy się co prawda na bocznej powierzchni, ale pokazujemy również inne powierzchnie. Pozwala to jednoznacznie uwidocznić, że dana powierzchnia jest częścią danego produktu.

perspektywa kadru - packshot 840px

Ostrość

Czy stosować ostrość w całym kadrze, czy tylko selektywnie na istotnym detalu?

To, czy cały produkt będzie idealnie ostry, od swego początku do końca, czy też ostrość będzie bardziej selektywna, zależy od indywidualnych upodobań. Jest to jednak istotny aspekt, który trzeba określić przed przystąpieniem do sesji.

W celu odpowiedniego zaprezentowania produktu, nie zawsze musi on być idealnie ostry w pełnym zakresie. Mniejsza głębia ostrości, często jest wystarczająca i pozwala zachować naturalny wygląd.

Aranżacja 840 gotowanieW przypadku zdjęć w aranżacjach, często z premedytacją wykorzystuje się płytką głębię ostrości, aby odpowiednio wyeksponować produkt i skupić na nim uwagę. Czasami, taka selektywna ostrość służy do skupienia uwagi tylko na istotnych detalach danego produktu.

Oczywiście, jeśli klient sobie tego życzy lub jest to istotne dla odpowiedniej prezentacji, każdy przedmiot można sfotografować idealnie ostrym, w całym jego zakresie. W tym celu często, stosuje się technikę focus stackingu, w której wykonujemy od kilku do kilkudziesięciu zdjęć i w procesie postprodukcji składamy je w jedną idealnie ostrą fotografię.

Rozdzielczość

Rozdzielczość docelowego obrazu jest ważnym aspektem technicznym, który również trzeba ustalić przed sesją.

To jakie rozdzielczości zdjęć potrzebujesz zależy od ich przeznaczenia.

Czasem klienci proszą o największą możliwą rozdzielczość. O ile zamierzają wykorzystać zdjęcia do druku, jest to dobra decyzja. Jeśli jednak, zdjęcia mają trafić do internetu, warto rozważyć mniejsze rozdzielczości. Niektóre serwisy, czy strony nie będą nawet w stanie załadować zdjęć w pełnej rozdzielczości. Zdjęcia o dużej rozdzielczości, powodują dłuższe ładowanie strony i zajmują miejsce na serwerze. Szybkość ładowania strony jest istotnym czynnikiem SEO, ale również bezpośrednio wpływa na odczucia użytkowników odwiedzających Twoja stronę. Nikt nie lubi czekać, aż strona się załaduje.

Do publikacji w internecie, lepiej stosować zdjęcia o mniejszej rozdzielczości, dodatkowo zoptymalizowane. W przypadku zdjęć przeznaczonych do publikacji w internecie, najczęściej proponujemy obrazy o rozdzielczości 2560x2560px i dodatkowo skompresowane wersje 1080x1080px. Rozdzielczości te sprawdzają się w 90% przypadków.

Więcej na ten temat można przeczytać w artykule : “Jak przygotować zdjęcia do publikacji w sklepie internetowym i na stronie www”.

Format obrazu

Proporcje zdjęcia, mogą być istotne dla ostatecznej prezentacji zdjęcia.

Często są one wymuszane przez techniczne wymogi serwisu, w którym mają być publikowane.

Format obrazu, zwłaszcza przy packshotach nie jest tak istotny, jak wcześniej wymienione aspekty. Niemniej, warto jednak przemyśleć, jak zdjęcia mają być prezentowane, czy też jakie proporcje są obsługiwane przez serwis, w którym będą one publikowane.

Obecnie, chyba najpopularniejszy jest format kwadratu, stosowany na instagramie, allegro, oraz w wielu sklepach internetowych. Oczywiście, istnieją inne możliwości i jeśli tylko jest taka potrzeba, można odpowiednio wykonać lub przygotować zdjęcia na etapie postprodukcji.

proporcja zdjęcia

W przypadku zdjęć w aranżacjach, gdzie nie tylko przedmiot, ale również tło, czyli jego otoczenie odgrywają istotna rolę, o formacje trzeba zdecydować przed sesją. Odpowiednio przygotowane zdjęcia, będzie można na etapie postprodukcji przyciąć do innych proporcji, jeśli zajdzie taka potrzeba. Nie zawsze takie kadrowanie będzie jednak możliwe.

Postprodukcja – obróbka zdjęć

Wszystkie zdjęcia produktowe w mniejszym lub większym stopniu, poddawane są postprodukcji.

Poziom zaawansowania obróbki, znacząco wpływa nie tylko na wygląd produktu, ale również na ostateczny koszt zdjęcia.

Podstawowa obróbka obejmuje korektę kolorystyczną i przygotowanie zdjęć w określonej proporcji i rozdzielczości, czasami też usunięcie ze zdjęć drobnych rys i zabrudzeń, których nie dało się wyeliminować podczas sesji.

W przypadku zdjęć typu packshot, na tym powinna zakończyć się obróbka, ze względu na to, iż powinny one prezentować produkt w jego rzeczywistej formie. Niemniej jednak, klienci często życzą sobie bardziej zaawansowanej obróbki, mającej na celu usunięcie wad produkcyjnych, niedoskonałości materiału itp.

W przypadku małych przedmiotów, często klient nie zdaje sobie sprawy z dokładnego wyglądu powierzchni i detali. Oglądając przedmiot w realnej wielkości, tego typu wady nie są tak dobrze widoczne, jak na zdjęciu w wysokiej rozdzielczości. W związku z tym, aby taki przedmiot odpowiednio się prezentował, wymaga zaawansowanej obróbki.

Fotografie reklamowe i wizerunkowe zawsze poddawane są zaawansowanej obróbce, mającej na celu usunięcie wszelkich wad i niedoskonałości produktu oraz podkreślenie jego najważniejszych cech. Tego typu zdjęcia, zdecydowanie wymagają najwięcej uwagi i pracy, gdyż mają być one wizytówką nie tylko produktu, ale i samej marki.

Obróbka zdjęć produktowych Orbin Studio

Brief – czyli podsumowanie oczekiwań

Brief jest to dokument, w którym zleceniodawca, przedstawia swoje oczekiwania i pomysły. Zawiera on informacje, opisujące efekt, jaki klient chce uzyskać.

Poruszone tu zagadnienia, oczywiście nie wyczerpują tematu. Często realizacja pomysłów, z którymi zwracają się do nas klienci, wymaga omówienia i ustalenia dodatkowych kwestii. Niemniej jednak, myślę, że powyższy artykuł będzie pomocny, przy określaniu wielu aspektów, dotyczących realizacji zlecenia. Ma on również pomagać, w przygotowaniu briefu do zlecenia.
Na temat briefu przeczytać można w artykule: ”Brief w fotografii produktowej – czyli jasno sprecyzowane oczekiwania”.

Zapytaj o wycenę sesji produktowej

Warto przeczytać:


Baner Cool 1900 GIF

Copyright C 2015 - 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.