Szczegóły obrazu w fotografii produktowej
Szczegóły obrazu w fotografii produktowej – czyli co warto przemyśleć przed zleceniem sesji produktowej.
Kiedy klienci zamawiają u nas sesję, z reguły wiedzą czego chcą i potrzebują kogoś, kto pomoże im dopracować i urzeczywistnić ich pomysł. Zdarza się jednak i tak, że klienci mają tylko ogólną wizję. Korzystając z naszego doświadczenia i uzyskanych informacji, o produktach i firmie, przedstawiamy najlepsze możliwości realizacji danego pomysłu.

W poniższym artykule omawiam, moim zdaniem, najistotniejsze aspekty prezentacji produktów na zdjęciach.
Pozwoli to na lepsze zobrazowanie proponowanych rozwiązań i możliwości oraz da ogólniejszy pogląd na fotografię produktową. Poruszamy tu zagadnienia, które omawiamy z klientami przed przystąpieniem do realizacji sesji. Oczywiście, typowo technicznych aspektów fotografii nie będę poruszał. Skupię się natomiast, na ogólnych cechach wizualnych. W artykule odnoszę się głównie do packshotów, gdyż zdjęcia aranżowane i reklamowe, ze względu na swój charakter, są bardziej złożonym tematem. Co nie oznacza jednak, że poruszone tu aspekty, ich nie dotyczą.
Tło zdjęcia
Jakie ma być tło zdjęcia?
Jest to dość istotna decyzja, którą trzeba podjąć przed przystąpieniem do sesji.
W przypadku packshotów, najczęściej tło jest białe, chociaż zdarza się, że klienci życzą sobie szare tło lub czarne. Białe tło jest jednak standardem, ostatnio dodatkowo wymuszanym przez serwisy aukcyjne.
Kolejna możliwość to zdjęcie bez tła, czyli szparowane i zapisana np. jako plik PNG.



Większość packshotów jest szparowana, czyli wycinana z tła, dla uzyskania idealnej bieli.
Zdjęcie sparowane można zapisać jako plik JPG, wtedy tło będzie idealnie białe. Druga możliwość, to zapisanie go jako plik PNG, bez tła.
Takie wycięte produkty, teoretycznie można wstawić na tło o dowolnym kolorze, bez efektu białej ramki. Chociaż jest to dość uniwersalne rozwiązanie, to niestety, nie zawsze się to sprawdzi. Może okazać się, że produkt sfotografowany na białym tle i wstawiony inny kolor, nie prezentuje się naturalnie. Wynika to między innymi z odbić na produkcie lub przezroczystych powierzchni. W celu odpowiedniego przygotowania takiego zdjęcia, musimy wiedzieć wcześniej o tym, że klient chce prezentować produkt na danym kolorze.


Przykładowe zdjęcie okularów, które zostało wyszparowane i umieszczone na kolorowym tle.
Dosyć często stosuje się też tła generowane cyfrowo, ale również w takich przypadkach, zdjęcie musi być odpowiednio wykonane. W przypadku zdjęć aranżowanych i reklamowych, tłem dla produktu będzie aranżacja.
Produkt można również ustawić na rzeczywistym tle jak deska, kamień, materiał z wyraźną strukturą, czy kolorem. Taki materiał może wypełniać całe tło, zanikać na horyzoncie lub być wyraźnie odcięty od białego tła (jak np. kończący się blat stołu). Zwykle powiązane jest to z perspektywą, z jakiej wykonane jest zdjęcie.



Cień, odbicie, zawieszenie w przestrzeni
Czy produkty mają wyglądać jak zawieszone w przestrzeni, rzucać cień, a może odbijać się w podłożu?
Jaka wersja najlepiej pasuje do Twojego produktu?
Packshoty najczęściej prezentują produkt na idealnie białym tle, wyglądający jakby był zawieszony w przestrzeni. W większości przypadków jest to dobre rozwiązanie. Nie jest to jednak jedyna możliwość. Równie dobrze produkt może odbijać się w podłożu, co jest także ciekawą formą prezentacji. Samo odbicie natomiast, może być ostre i wyraźne, jakby produkt stał na lustrze lub delikatne i naturalne, jak na lakierowanej powierzchni.
Kolejna możliwość to zastosowanie cienia. Dodaje on głębi do zdjęcia i sprawia wrażenie, że produkt jest ustawiony na białej, nieskończonej powierzchni.



Powierzchnie lustrzane, chromowane, polerowane i błyszczące
Wiele przedmiotów posiada jakieś powierzchnie lustrzane. Dla doświadczonego fotografa, nie stanowi to problemu. Zwykle wymaga jednak większego nakładu pracy. Odpowiedniego dobrania i operowania oświetleniem, aby takie elementy były rozświetlone w całości lub w sposób wyraźnie sugerujący błyszczącą powierzchnię.
Jeśli jednak cały produkt ma płaską lustrzaną powierzchnię bez żadnej faktury, jak lustro, czy polerowany metal, często trzeba do tego podejść trochę inaczej. W takiej powierzchni możemy coś odbić lub zastosować gradient. W przypadku packshotów luster, najczęściej stosuje się właśnie gradient. W aranżacjach natomiast, często w lustrze odbija się pomieszczenie.
W przypadku błyszczących powierzchni i polerowanych metali, również można zastosować tą technikę lub odbić kontrastującą (ciemniejszą lub jaśniejszą) powierzchnię. Umiejętne zastosowanie tej techniki, pozwala podkreślić błyszczącą powierzchnię, przy zachowaniu naturalnego koloru.
Chromowane powierzchnie, natomiast zwykle wystarczy tylko odpowiednio oświetlić.
Kontrastowe odbicia doskonale sprawdzają się również, przy podkreśleniu nieregularnych kształtów przedmiotów.
Obłe i okrągłe przedmioty o lustrzanych powierzchniach odbijają całą przestrzeń wokół siebie. Nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, bo nasz mózg nas oszukuje, ignorując detale. Jednak przypomnij sobie, jak w błyszczącej bombce odbija się całe pomieszczenie, razem z choinką. Oczywiście na zdjęciu, takie odbicia nie są pożądane (w większości przypadków), dlatego odpowiednio maskuje się całą przestrzeń podczas zdjęć. Natomiast miejsce, w którym stoi aparat, można albo ukryć w cieniu albo wyretuszować podczas postprodukcji.



Bliki i odbicia
Stosowanie blików jest zabiegiem pozwalającym uwydatnić kształt i fakturę materiału. Wspominałem o tym już powyżej, tu jednak chciałbym się odnieść do przedmiotów szklanych i przezroczystych.
Czasami klienci chcą zminimalizować ten efekt lub wolą, aby go nie było wogóle. Czasami się to sprawdza, innym razem nie do końca. Wszystko zależy od wizji klienta i samego przedmiotu.
Jeśli przedmiot ma proste kształty i jest gładki np. szklanka, stosowanie blików nie jest niezbędnie konieczne do zaprezentowania produktu. Wystarczy odpowiednia perspektywa i uwydatnienie krawędzi. Jeśli jednak jest to bogato zdobiona karafka na alkohol lub ciekawie wyprofilowana butelka, to warto podkreślić te kształty. Przy fotografii butelek z alkoholami (i nie tylko), technikę tę stosuje się bardzo często.
Same bliki, ich kształt, przejścia tonalne są zabiegiem pozwalającym nie tylko podkreślić kształt, czy fakturę, ale też nadać fotografii charakter.
Kadry, perspektywa
Klienci zwykle zamawiają od 1 do 5 packshotów jednego produktu. Najczęściej są to ujęcia “z przodu”, “z boku”, “z tyłu”, “z góry”, pod kątem “z góry”. Dodatkowo, w przypadku produktów posiadających jakieś istotne szczegóły, klienci proszą o zbliżenia takich detali.
Oczywiście, określenie “z przodu” (oraz pozostałe) jest dość umowne i zwykle odnosi się do najistotniejszej strony, czy powierzchni danego przedmiotu.
W przypadku płaskich produktów (np. tablet, stopnica, parapet) oraz tych o kształcie sześcianu (np. pudełka), ujęcia z przodu, z boku i z góry, raczej średnio się sprawdzają. W przypadku takich przedmiotów, zwłaszcza jeśli dane powierzchnie nie posiadają żadnych charakterystycznych detali, lepiej jest pokazać produkt w perspektywie. To znaczy, że skupiamy się co prawda na bocznej powierzchni, ale pokazujemy również inne powierzchnie. Pozwala to jednoznacznie uwidocznić, że dana powierzchnia jest częścią danego produktu.