UP

Postprodukcja fotografii produktowych

Postprodukcja fotografii produktowych czyli obróbka i przygotowanie zdjęć do publikacji

Postprodukcja, czyli ogólnie mówiąc obróbka zdjęć w przypadku fotografii produktowej jest dość istotna. W mniejszym lub większym stopniu, wszystkie zdjęcia produktowe poddawane są postprodukcji. Poziom zaawansowania obróbki, znacząco wpływa na ostateczny wygląd produktu. Wiąże się on też z kosztem zdjęć.

Obróbka zdjęć produktowych Orbin Studio

Podstawowa obróbka

szparowanie zdjęcia

Podstawowa obróbka obejmuje korektę kolorystyczną i przygotowanie zdjęć w określonej proporcji i rozdzielczości, czasami też usunięcie ze zdjęć drobnych rys i zabrudzeń, których nie dało się wyeliminować podczas sesji. Niejednokrotnie obejmuje również szparowanie, czyli wycięcie z tła.

W przypadku zdjęć typu packshot, na tym powinna zakończyć się obróbka. Packshoty powinny prezentować produkt w jego rzeczywistej formie. Niemniej jednak, klienci często życzą sobie bardziej zaawansowanej obróbki, mającej na celu usunięcie wad produkcyjnych, niedoskonałości materiału itp.

Zaawansowana obróbka

Zdjęcia katalogowe, wizerunkowe i reklamowe zawsze poddawane są zaawansowanej obróbce.

Po tego typu zdjęciach oczekuje się najwyższej jakości. Poddawane są one pełnej obróbce, podczas której korygowane są wszelkie wady i niedoskonałości produktu oraz podkreślenie jego najważniejszych cech. Tego typu zdjęcia, zdecydowanie wymagają najwięcej uwagi i pracy, gdyż mają być one wizytówką nie tylko produktu, ale i samej marki.
Dla uzyskania idealnego kadru, rozkładu świata i odpowiedniego efektu wizualnego, zdjęcia te wymagają stosowania zaawansowanych technik, zarówno podczas sesji jak i obróbki. Taka praca wymaga dużej wiedzy i doświadczenia, także odpowiedniego sprzętu i oprogramowania.

Długopisy - fotografia packshot Orbin studio
Kanapka Fotografia produktowa Orbin Studio

Małe przedmioty – szczegóły, których nie dostrzegamy

W przypadku małych przedmiotów, często nie zdajemy sobie sprawy z dokładnego wyglądu powierzchni i detali. Oglądając przedmiot trzymany w ręku, tego typu wady nie są tak dobrze widoczne, jak na zdjęciu w wysokiej rozdzielczości. Kolczyk wielkości 5mm prezentujemy na dużym ekranie. Okazuje się, że świetnie wyglądający na żywo produkt, w powiększeniu nie jest już tak idealny. Niestety przy pełnym odwzorowaniu, widoczne są wszelkie niedoskonałość produkcyjne, rysy, czy zabrudzenia. Droższa, wysokiej jakości biżuteria zwykle wypada tu lepiej. Jednak tańsze produkty, często wymagają wiele pracy.

W związku z tym, aby taki przedmiot odpowiednio się prezentował, wymaga zaawansowanej obróbki. Obróbka małych przedmiotów, a zwłaszcza zdjęć biżuterii, jest bardzo czasochłonna i w zależności od przeznaczenia zdjęcia i jego rozdzielczości, potrafi zająć nawet kilka godzin.

Fotomontaż

Jeśli mówimy o postprodukcji w fotografii produktowej, nie możemy nie wspomnieć o fotomontażu.

Fotomontaż w obróbce zdjęć produktowych, wykorzystywany jest bardzo często. Czasem, by umieścić produkt na cyfrowym tle lub w kadrze, w którym nigdy go nie było. Innym razem, by połączyć kilka ujęć w jedno finalne zdjęcie. Jest to dość popularna technika.

Kolejną ciekawą możliwością jaką daje fotomontaż, to dodanie do produktu dodatkowych elementów, jak np. otaczająca je woda, czy dym.

Fotomontaż część 1
Fotomontaż część 2
Ekspres Dym Fotografia produktowa - Orbin
Kosmetyk - Fotografia Rekalmowa - Orbin Studio

Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:

Przygotowanie zdjęć do publikacji

Ważną sprawą, a niestety często bagatelizowaną, jest odpowiednia optymalizacja zdjęć przeznaczonych do publikacji w internecie.

Niestety dość często, zdjęcia w dużej rozdzielczości, trafiają prosto na stronę internetową. Podstawowa sprawa to oczywiście odpowiednie proporcje i rozdzielczość, dostosowane do konkretnej strony, czy serwisu. Kolejna sprawa to odpowiednia kompresja zdjęć. Dzięki tym zabiegom, strona nie tylko dobrze wygląda, ale też szybko się wczytuje.

Więcej na ten temat, możesz przeczytać tu:”Jak przygotować zdjęcia do publikacji

proporcja zdjęcia

Z obróbką nie należy przesadzać

Każdy kto prowadzi sklep internetowy wie, jak ważna jest prezentacja fotograficzna produktów.

Im precyzyjniejsza obróbka zdjęcia tym lepiej, ale…

Zdjęcia produktowe to często jedyny sposób, aby klient zapoznał się z wyglądem produktu przed jego zakupem przez internet. Zdjęcia takie powinny być wysokiej jakości i jak najatrakcyjniej prezentować produkt, ponieważ, jak wiadomo “obraz jest wart tysiąca słów”.

Profesjonalni fotografowie produktowi, odpowiednio przygotowują produkty, dostosowują oświetlenie i obrabiają zdjęcia, aby wyglądały one jak najlepiej.

Nie można jednak też przesadzić, aby nie wprowadzać klienta w błąd. Kiedy klient zakupi wspaniale prezentujący się na zdjęciu produkt, a otrzymany zakup nie będzie już wyglądał tak dobrze, będzie on rozczarowany. Może to skutkować nie tylko zwrotem produktu, ale co gorsza, utratą zaufania do danej marki, czy sklepu.

Taki klient nie dość, że już więcej nie dokona zakupu w danym sklepie, to jeszcze podzieli się negatywną opinią ze znajomymi.

Dlatego, zdjęcia typu packshot, powinny być atrakcyjne, ale nie mogą wprowadzać klienta w błąd. Ingerencja w produkt podczas obróbki powinna się ograniczać do usunięcia zabrudzeń, kurzu i rys. Czyli drobnych wad, które występują tylko w fotografowanym egzemplarzu, nie zaś w całej serii produktów. Dzięki temu zdjęcie nie wprowadza w błąd klientów.

Równowaga – Podsumowanie

W fotografii produktowej ważna jest równowaga, pomiędzy jak najlepszą prezentacją produktu, a jego rzeczywistym charakterem.

Oczywiście ta równowaga jest bardzo subiektywną sprawą, którą każdy odczuwa inaczej. Decydujące zdanie należy oczywiście do klienta, który najlepiej zna swój produkt i wie, jak chce go zaprezentować.

Postprodukcja nie tylko służy korekcji drobnych wad produktów, ale pozwala nadać ostateczny charakter zdjęciom produktowym.

Kalendarz planer - zdjęcie packschot - Orbin studio
Świecznik chromowany - zdjęcie Packshot

Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:

Warto przeczytać:

Polecamy nasze artykuły. Omawiają one istotne aspekty, zarówno fotografii produktowej, jak i współpracy z nami.


Baner Cool 1900 GIF
Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:

  • Wykonamy zdjęć próbne
  • Przygotujemy wycenę
  • Odpowiemy na wszystkie pytania

Copyright C 2015 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.