UP

Brief w fotografii produktowej – czyli jasno sprecyzowane oczekiwania

Brief to dokument, który podsumowuje Twoją wizję i oczekiwania dla zdjęć, które chcesz otrzymać.

Stanowi on jasny “drogowskaz” dla zespołu realizującego zlecenie.

Fotografia jest dziedziną artystyczną i każdy fotograf ma własną wizję na realizację danej sesji, czy zlecenia.

Często może być ona odmienna od wizji zleceniodawcy.

Dlatego, tak ważnym jest, ustalenie oczekiwań i zapisanie ich w postaci brief-u.

Brief wskazuje kierunek, w jakim powinniśmy pójść, aby spełnić te oczekiwania.

Niestety jest on często pomijanym punktem.

Jeśli chcesz uzyskać konkretny efekt, powinieneś to jasno zakomunikować.

Kiedy wszystko zostanie sprecyzowane i szczegółowo ustalone, nie pozostawi to miejsca na pomyłki.

Zapobiega to późniejszym rozczarowaniom i stwierdzeniu “nie o to mi chodziło”.

Okulary - fotografia Packshot - Orbin

Przykładowe zapisy w Brief-ie:

  • zdjęcie typu packshot
  • produkt szparowany
  • produkt zawieszony w przestrzeni, bez odbić i cieni
  • widok pod kątem od dołu
  • okulary skierowane w lewą stronę
  • ostrość zachowana na całym produkcie
  • proporcja obrazu 1×1
  • obraz w wersji JPG z białym tłem, oraz wersja PNG bez tła
  • rozdzielczość docelowa 2560x2560px
  • dodatkowa wersja 1080x1080px
  • termin realizacji dd.mm.rr
  • osoba kontaktowa xyz

Brief jest to dokument, w którym zleceniodawca lub agencja marketingowa, przedstawia swoje oczekiwania i pomysły.

Brief zawiera informację o tym jakie zdjęcia mają być wykonane, jaki efekt klient chce uzyskać, jakie rekwizyty mają być użyte w aranżacji, jak zaawansowana ma być obróbka itd.

Na tej podstawie fotograf może przygotować się do sesji, skompletować sprzęt akcesoria, umówić modelki itp.

Jest on też podstawą do oszacowania kosztów scenografii, czasu potrzebnego na sesję i przygotowania wyceny dla konkretnego zlecenia.

Biżuteria bransoletka- fotografia produktowa
Zegarek packshot - Orbin Studio-11
Fotografia kosmetyków - orbin

Potrzebujesz zdjęć produktowych, które zwiększą Twoją sprzedaż?

Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:

Brief powinien być prostym dokumentem, określającym Twoje oczekiwania.

Są klienci, którzy dokładnie wiedzą, czego oczekują i potrzebują tylko kogoś, kto urzeczywistni ich pomysł.

W ich przypadku, brief jest dla nas swoistą instrukcją.

Jeśli klienci nie mają tak jasnej wizji, przygotowanie takiego dokumentu, pozwala im na sprecyzowanie własnych pomysłów.

W zależności od wielkości i skomplikowania danego projektu ilość niezbędnych informacji i wielkość Brief-u mogą się różnić.

Okulary - Fotografia Reklamowa Orbin Studio

Agencje marketingowe często mają swoje wzory i wymogi, co do zawartości.

Brief nie musi być jednak, tak formalnym dokumentem.

Moim zdaniem powinien to być prosty dokument, określającym Twoje oczekiwania i wymagania techniczne.

Tak naprawdę wystarczy, aby zawierał najważniejsze informacje. Mogą być to rysunki, przykładowe zdjęcia lub tylko opis.

Powinien on jednak jednoznacznie określać Twoje oczekiwania.

Różnie patrzymy na świat i dla jednych, „wakacyjne tło” będzie oznaczać, że sesja powinna odbyć się na plaży, dla innych na campingu, a jeszcze dla kogoś innego, pod piramidami.

Dokładne określenie oczekiwań jest gwarancją, że zdjęcia spełnią Twoje wymagania.

Przykład zapytania, które zawiera istotne informacje i oczekiwania klienta.

Interesuje nas sesja lookbookowa.

Nasz produkt to odzież przeznaczona dla młodych, energicznych kobiet do pracy i na co dzień.

Ubrania powinny być zaprezentowane na modelce. Modelka powinna być brunetką. Interesują nas pozy stojące.

Chcemy, aby w tle znajdowały się nowoczesne budynki w centrum Warszawy. Każdy z kompletów, powinien być pokazany w trzech ujęciach z przodu, z boku i z tyłu.

Na ujęciach z przodu, powinna znaleźć się wolna przestrzeń, około ⅓  na zamieszczenie tekstu.

Zdjęcia trafią do druku do katalogu. Załączamy poprzedni katalog. Zależy nam na zbliżonej stylistyce.

Gotowych zdjęć potrzebujemy na 17 lipca.

Nasz budżet to 8000zł.

Nie jest to formalny dokument, a fragment maila, jednak zawiera on istotne wytyczne dla planowanej sesji.

Takie informacje sprawiają, że wiemy, iż sesja musi się odbyć w plenerze w mieście.

Wiemy, jakich modelek musimy szukać i jak rozplanować terminarz.

Przykładowe zdjęcia, w tym przypadku poprzedni katalog, określają stylistykę, format i obrazują wspomnianą wolną przestrzeń.

Pozostałe informacje możemy szybko doprecyzować podczas rozmowy z klientem.

Nawet jeśli klient (zleceniodawca), czy dyrektor artystyczny, będzie brał udział w sesji i będzie mógł na bieżąco przekazywać swoje uwagi, Brief pozwala nam, przygotować się odpowiednio do sesji.

Możemy skompletować odpowiedni sprzęt, sprawdzić lokalizację, pogodę, przygotować niezbędne akcesoria, czy wynająć odpowiednio duże studio.

Biżuteria zdjęcie produktowe Orbin studio
Kawa fotografia produktowa Aranżacja
Obraz - fotografia Produktowa

A co jeśli nie ma Briefu?

Zdarzają się zlecenia, nie wymagające dodatkowych przygotowań, jak np. packshoty.

W takich przypadkach często, wystarczy chwila rozmowy z klientem, aby ustalić wszystkie szczegóły.

Niemniej jednak, do umowy dołączamy prosty Brief, z informacją o produkcie, ilości ujęć, typie fotografii, wymaganej rozdzielczości, terminie realizacji.

Zamieszczamy tam również, dodatkowe uwagi klienta oraz główną osobę kontaktową.

Przy prostych zleceniach często wystarczającą formą jest podsumowanie ustaleń i warunków współpracy w mailu.

Niezbędne informacje, uzyskujemy podczas rozmowy z klientem, jeszcze przed przedstawieniem wyceny i spisaniem umowy.

Zadajemy klientowi kilka pytań, które mają na celu poznanie jego wymagań i oczekiwań.

Czasem opieramy się na przykładowych zdjęciach i prosimy o wskazanie zdjęć, które się mu podobają lub odpowiadają jego wizji oraz takich, które wyklucza.

Jeśli klient ma już jakieś zdjęcia, z których jest zadowolony, zapoznajemy się z nimi, aby utrzymać spójną stylistykę.

Biustonosz zdjęcie typu duch Orbin studio
Portfel - fotografia reklamowa - Orbin Studio
Kawa-4

Potrzebujesz zdjęć produktowych, które zwiększą Twoją sprzedaż?

Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:

Nie mam jasnej wizji, po prostu potrzebuje zdjęć produktowych…

Naszym zadaniem jest pomóc Ci sprecyzować swoje oczekiwania i dostarczyć Ci dokładnie takie zdjęcia produktowe jakich potrzebujesz!

Zdarzają się sytuacje, że klient nie jest w stanie precyzyjnie określić swoich wymagań.

Nigdy dotąd nie potrzebował zdjęć produktowych i nie wie, jakie są możliwości i co jest naprawdę istotne.

Wie on jednak wszystko o swoim produkcie, jego cechach, przeznaczeniu i grupie docelowej. Jest to wiedza, która pozwoli nam ustalić resztę.

Specjalizujemy się w fotografii produktowej i naszym zadaniem jest pomóc klientowi.

Podczas rozmowy wspólnie ustalamy potrzeby klienta i co za tym idzie, szczegóły zlecenia.

Jeśli klient ma wątpliwości co do kadrów, stylizacji itp., przed przystąpieniem do właściwej sesji, wykonujemy zdjęcia poglądowe.

Następnie wybiera fotografie najbliższe jego wizji. Na tej podstawie, przystępujemy do właściwej pracy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach i różnych aspektach fotografii produktowej, zapraszamy do naszego artykułu: Szczegóły obrazu w fotografii produktowej – czyli co trzeba przemyśleć przed zleceniem sesji produktowej.

Okulary Packshot 4 kolory - Orbin Studio
Okulary Cień Packshot - Orbin Studio

Szablon – najistotniejsze pytania i przykładowe odpowiedzi.

Poniżej prezentuje szablon z pytaniami i przykładowymi odpowiedziami.

Jest to ogólna wersja Briefu dołączonego do umowy. Odpowiedzenie sobie na te pytania, pozwoli uporządkować myśli i sprecyzować oczekiwania.

W przypadku rozbudowanych sesji reklamowych, taki prosty brief, to będzie za mało, jednak w większości przypadków, będzie on wystarczający.

  1. Jakie zdjęcia Państwa interesują?
    • packshot
    • aranżacja
    • reklamowe
    • typu duch
    • lookbook
  2. Jakie produkty mają być fotografowane?
    • odzież np. bluzy, spodnie,
    • długopisy reklamowe – z matowego tworzywa, z błyszczącymi napisami
    • klamki do drzwi – chromowane i niklowane
  3. Ile produktów ma być fotografowane?
    • 30 sztuk bluz
    • 5 różnych wzorów długopisów
    • 20 klamek chromowanych i 15 niklowanych
  4. Ile ma być zdjęć każdego produktu? Jak ma wyglądać ujęcie?
    • jedno zdjęcie dla każdej bluzy – widok z przodu 
    • po jednym zdjęciu długopisu, z widocznym napisem 
    • po 2 ujęcia każdej klamki – jedno widok z przodu, drugie ujęcie pod kątem 45 stopni od góry (zgodnie z przesłanym przykładem)
  5. Termin realizacji.
    • potrzebujemy zdjęć najpóźniej do 20 sierpnia
    • do 25 sierpnia
    • do 30 sierpnia
  6. Jakiej rozdzielczości mają być zdjęcia i w jakim formacie?
    • zdjęcia jpg, kwadrat, 2560×2560 pixeli
    • zdjęcia jpg, 5×4, dłuższy bok 4000 pixeli
    • zdjęcia jpg i png, 1×1 1080 pixeli
  7. Dodatkowe uwagi:
    • najistotniejszym dla nas jest wierne odwzorowanie kolorów ubrań i ukazanie wzorów na bluzach
    • chcemy, aby długopisy były zawieszone w przestrzeni i ustawione pod kątem 
    • najważniejsze dla nas jest to, by ukazać powierzchnię klamek, zarówno tą szczotkowaną, matową, jak i polerowaną 
  8. Prosimy wskazać jedną osobę decyzyjną, z którą możemy się kontaktować, w sprawach związanych z realizacją zlecenia.

Potrzebujesz zdjęć produktowych, które zwiększą Twoją sprzedaż?

Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:


Warto przeczytać:


Baner Cool 1900 GIF
Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:

  • Wykonamy zdjęć próbne
  • Przygotujemy wycenę
  • Odpowiemy na wszystkie pytania

Copyright C 2015 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.