Brief w fotografii produktowej – czyli jasno sprecyzowane oczekiwania

Fotografia jest dziedzina artystyczną i każdy z fotografów będzie miał swoją własną wizję na realizację danej sesji, czy zlecenia. Często będzie ona odmienna od wizji zleceniodawcy.

Dlatego, tak ważnym jest, ustalenie oczekiwań. Brief wskazuje kierunek, w jakim powinniśmy pójść, aby spełnić te oczekiwania. Jeśli chcesz dostać konkretny efekt, musisz to jasno zakomunikować. Kiedy wszystko zostanie sprecyzowane i szczegółowo ustalone, nie pozostawi to miejsca na pomyłki. Zapobiega to późniejszym rozczarowaniom i stwierdzeniu “nie o to mi chodziło”.

Brief packshot

Brief jest to dokument, w którym zleceniodawca bezpośrednio lub agencja marketingowa, przedstawia swoje oczekiwania i pomysły. Zawiera on informacje, opisujące efekt, jaki klient chce uzyskać.

 

Są klienci, którzy dokładnie wiedzą, czego oczekują i potrzebują tylko kogoś, kto urzeczywistni ich pomysł. W ich przypadku, brief jest dla nas swoistą instrukcją. W przypadku klientów nie mających tak jasnej wizji, przygotowanie takiego dokumentu, pozwala im na sprecyzowanie własnych pomysłów.

 

szklanka - szkło packshot Orbin studio
Świecznik - packshot Orbin Studio
Karabinek pomarańczowy 500px z kompresją
Gel Fotografia produktowa kosmetyków
Nóż do pizzy - fotografia produktowa Orbin.pl
Pasek skórzany Packshot - Fotografia produktowa Orbin.pl

Brief powinien być prostym dokumentem, określającym Twoje oczekiwania.

Agencje marketingowe często mają swoje wzory i wymogi, co do zawartości. Brief nie musi być jednak, tak formalnym dokumentem. Tak naprawdę wystarczy, aby zawierał najważniejsze informacje. Mogą być to rysunki, przykładowe zdjęcie lub tylko opis.

Brief musi jednak jednoznacznie określać Twoje oczekiwania, gdyż różnie patrzymy na świat i dla jednych, wakacyjne tło będzie oznaczać, że mamy przeprowadzić sesje na plaży, dla innych na campingu, a jeszcze dla kogoś innego, pod piramidami. Dokładne określenie oczekiwań jest gwarancją, że zdjęcia spełnią Twoje wymagania.

Przykład zapytania, które zawiera istotne informacje i oczekiwania klienta.

Interesuje nas sesja lookbookowa.

Nasz produkt to odzież przeznaczona dla młodych, energicznych kobiet do pracy i na co dzień.

Ubrania powinny być zaprezentowane na modelce. Modelka powinna być brunetką. Interesują nas pozy stojące. Chcemy, aby w tle znajdowały się nowoczesne budynki w centrum Warszawy. Każdy z kompletów, powinien być pokazany w trzech ujęciach z przodu, z boku i z tyłu.

Na ujęciach z przodu, powinna znaleźć się wolna przestrzeń, około ⅓  na zamieszczenie tekstu.

Zdjęcia trafią do druku do katalogu. Załączamy poprzedni katalog. Zależy nam na zbliżonej stylistyce.

Gotowych zdjęć potrzebujemy na 17 lipca.

Nasz budżet to 8000zł.

 

Takie informacje sprawiają, że wiemy, iż sesja musi się odbyć w plenerze w mieście. Wiemy, jakich modelek musimy szukać i jak rozplanować terminarz. Przykładowe zdjęcia, w tym przypadku poprzedni katalog, określają stylistykę, format i obrazują, wspomnianą wolną przestrzeń. Pozostałe informacje możemy szybko doprecyzować.

 

Nawet jeśli klient (zleceniodawca), czy dyrektor artystyczny, będzie brał udział w sesji i będzie mógł na bieżąco przekazywać swoje uwagi, Brief pozwala nam, przygotować się odpowiednio do sesji, skompletować odpowiedni sprzęt, sprawdzić lokalizację, pogodę, przygotować niezbędne akcesoria, czy wynająć odpowiednio duże studio.

A co jeśli nie ma Briefu?

Zdarzają się też zlecenia, nie wymagające dodatkowych przygotowań, jak np. packshoty. W takich przypadkach często, wystarczy chwila rozmowy z klientem, aby ustalić wszystkie szczegóły. Niemniej jednak, zawsze do umowy dołączamy prosty Brief, z informacją o produkcie, ilości ujęć, typie fotografii, wymaganej rozdzielczości, terminie realizacji. Zamieszczamy tam również, dodatkowe uwagi klienta oraz główną osobę kontaktową.

 

Informacje te, uzyskujemy podczas rozmowy z klientem, jeszcze przed przedstawieniem wyceny i spisaniem umowy. Zadajemy klientowi wiele pytań, które mają na celu poznanie jego wymagań i oczekiwań. Często prosimy o wskazanie zdjęć, które się mu podobają lub odpowiadają jego wizji oraz takich, które wyklucza. Jeśli klient ma już jakieś zdjęcia, zapoznajemy się z nimi, aby utrzymać spójną stylistykę.

 

Sukienka - packshot typu duch
Kanapka - fotografia produktowa Orbin.pl
Buty wspinaczkowe - Fotografia Produktowa Orbin
Biżuteria fotografia produktowa Orbin Studio
Ananas na dłoni - fotografia produktowa - Orbin studio
okulary 3 kolory - fotografia produktowa Orbin.pl

Nie mam jasnej wizji, po prostu potrzebuje zdjęć produktowych…

Zdarzają się sytuacje, że klient nie jest w stanie precyzyjnie określić swoich wymagań, gdyż nigdy dotąd nie potrzebował zdjęć produktowych i nie wie, jakie są możliwości i co jest naprawdę istotne. Klient wie jednak wszystko o swoim produkcie, jego cechach, przeznaczeniu i grupie docelowej. Jest to wiedza, która pozwoli nam ustalić resztę. My specjalizujemy się w fotografii produktowej i naszym zadaniem jest pomóc klientowi. Podczas rozmowy wspólnie ustalamy potrzeby klienta i co za tym idzie, szczegóły zlecenia.

Jeśli klient ma wątpliwości co do kadrów, stylizacji itp., przed przystąpieniem do właściwej sesji, wykonujemy zdjęcia poglądowe, spośród których klient wskazuje najbliższe jego wizji. Na tej podstawie, przystępujemy do właściwej pracy.

 

 

Poniżej prezentuje szablon z pytaniami i przykładowymi odpowiedziami. Jest to ogólna wersja Briefu dołączonego do umowy. Odpowiedzenie sobie na te pytania, pozwoli uporządkować myśli i sprecyzować oczekiwania.

Oczywiście, w przypadku rozbudowanych sesji reklamowych, taki prosty brief, to będzie za mało, jednak w większości przypadków, będzie on wystarczający.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach i różnych aspektach fotografii produktowej, zapraszamy do naszego artykułu:Szczegóły obrazu w fotografii produktowej – czyli co trzeba przemyśleć przed zleceniem sesji produktowej Omawiam w nim, ważne cechy obrazu, przedstawiam możliwości i zwracam uwagę, które cechy są istotne.

Szablon – najistotniejsze pytania i przykładowe odpowiedzi.

  1. Jakie zdjęcia Państwa interesują?
    • packshot
    • aranżacja
    • reklamowe
    • typu duch
    • lookbook
  2. Jakie produkty mają być fotografowane?
    • odzież np. bluzy, spodnie,
    • długopisy reklamowe – z matowego tworzywa, z błyszczącymi napisami
    • klamki do drzwi – chromowane i niklowane
  3. Ile produktów ma być fotografowane?
    • 30 sztuk bluz
    • 5 różnych wzorów długopisów
    • 20 klamek chromowanych i 15 niklowanych
  4. Ile ma być zdjęć każdego produktu? Jak ma wyglądać ujęcie?
    • jedno zdjęcie dla każdej bluzy – widok z przodu 
    • po jednym zdjęciu długopisu, z widocznym napisem 
    • po 2 ujęcia każdej klamki – jedno widok z przodu, drugie ujęcie pod kątem 45 stopni od góry (zgodnie z przesłanym przykładem)
  5. Termin realizacji.
    • potrzebujemy zdjęć najpóźniej do 20 sierpnia
    • do 25 sierpnia
    • do 30 sierpnia
  6. Jakiej rozdzielczości mają być zdjęcia i w jakim formacie?
    • zdjęcia jpg, kwadrat, 2560×2560 pixeli
    • zdjęcia jpg, 5×4, dłuższy bok 4000 pixeli
    • zdjęcia jpg i png, 1×1 1080 pixeli
  7. Dodatkowe uwagi:
    • najistotniejszym dla nas jest wierne odwzorowanie kolorów ubrań i ukazanie wzorów na bluzach
    • chcemy, aby długopisy były zawieszone w przestrzeni i ustawione pod kątem 
    • najważniejsze dla nas jest to, by ukazać powierzchnię klamek, zarówno tą szczotkowaną, matową, jak i polerowaną 
  8. Prosimy wskazać jedną osobę decyzyjną, z którą możemy się kontaktować, w sprawach związanych z realizacją zlecenia.

Baner Cool 1900 GIF

Copyright C 2015 - 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.