Fotografia Produktowa Zegarków
Fotografia produktowa zegarków, to bardzo ciekawe, ale też wymagające sesje.
Jest to specyficzny rodzaj fotografii. Wymaga precyzji i dbałości o szczegóły oraz odpowiedniego sprzętu i sporo doświadczenia. Jest tak wymagający ze względu na to, że zegarek łączy w sobie dużo różnych materiałów, takich jak szkło, błyszczący metal, skóra itd., a każdy z nich wymaga odmiennego podejścia do oświetlenia.
Przygotowując zdjęcia zegarków do sklepu internetowego, czy do katalogu, w pierwszej kolejności skupiamy się na wysokiej jakości packshotach – czyli prezentacji zegarka na białym tle. Packshoty zegarków to podstawa, jeśli mają być prezentowane w katalogu, sklepie internetowym, czy w serwisach sprzedażowych, takich jak Amazon, czy Allegro. Serwisy te wymagają, aby pierwsze zdjęcie było prezentowane na idealnie białym tle.
Przygotowanie zegarków do sesji zdjęciowej
Sesja zegarków to często długi i złożony proces.
Przed sesją każdy produkt trzeba odpowiednio przygotować, a w przypadku zegarków ma to szczególne znaczenie.
Na początek produkt należy odpowiednio zamontować, aby paski zegarka układały się równo i wyglądały atrakcyjnie, a sam produkt można było odpowiednio ustawić do sesji. Następnie trzeba usunąć najmniejsze drobinki kurzu, ponieważ w dużym powiększeniu widać każde nawet najmniejsze zabrudzenie, którego nie dostrzeżemy gołym okiem.
W tym celu używamy miękkich pędzelków, sprężonego powietrza itp., a cała praca odbywa się w rękawiczkach.
Z tak przygotowanym produktem, można przystąpić do sesji.
Sesja produktowa zegarków
Zegarek łączy w sobie dużo różnych materiałów, często wymagających odmiennego podejścia do oświetlenia. Odpowiednie podkreślenie indywidualnych cech zegarka wymaga dużo pracy, z precyzyjnym ustawieniem oświetlenia. Często praca nad pierwszym wzorcowym ujęciem trwa nawet kilka godzin, podczas których dopracowuje kadr i oświetlenie.
Kiedy wszystko jest już odpowiednio ustawione, wykonuje właściwą sesję dla wszystkich modeli. Oczywiście niektóre modele wymagają indywidualnych korekt. Niemniej, dzięki takiemu przebiegowi pracy, efekt sesji jest spójny. Układ produktu na zdjęciu i styl oświetlenia jest taki sam, dzięki temu zegarki na stronie sklepu prezentują się odpowiednio.
Aby uzyskać idealnie ostre odwzorowanie produktu w całym kadrze, zwykle trzeba stosować technikę focusstackingu. Czyli wykonać kilka – kilkanaście zdjęć, które w postprodukcji zostaną połączone w jeden obraz z idealną ostrością na całym produkcie. Również “efekt uśmiechniętego zegarka” wymaga wykonania dodatkowych ujęć.
Kiedy dane ujęcie jest już gotowe dla wszystkich produktów, to aby wykonać kolejne, cały proces trzeba powtórzyć. Różne ujęcia zegarka wymagają odmiennego ułożenia i zamocowania, a także innych ustawień oświetlenia. Taka sesja to dość czasochłonny proces, ale efekty są tego warte.
Aranżacje, zdjęcia reklamowe i lifestyle
Fotografie w aranżacjach stanowią doskonałe uzupełnienie oferty.
Pozwalają ukazać charakter produktu i zdefiniować grupę odbiorczą.
Aranżacje zegarków sprawdzą się nie tylko na stronie internetowej, ale również w social mediach.
Aranżacje takie mogą być bardzo proste i minimalistyczne lub bardzo skomplikowane i rozbudowane. Wszystko zależy od koncepcji i charakteru konkretnej marki, czy samego zegarka. Minimalistyczne kompozycje skupiają uwagę na produkcie, podkreślając jego cechy. Rozbudowane kompozycje to zwykle reklamowe zdjęcia zegarków, które przyciągają uwagę nietypową formą prezentacji.
Zdjęcia lifestyle pozycjonują produkt w umysłach klientów, wiążąc go z określonym stylem życia. Często tego typu zdjęcia wykonuje się z modelami, choć oczywiście są też inne możliwości. Zdjęcia z modelami wymagają zwykle więcej przygotowań, czasem wykonania sesji w jakimś lokalu, czy plenerze, ale ostatecznie wszystko zależy od koncepcji.
Czasem wystarczy tylko zdjęcie zegarka na ręku, a odpowiedni dobór rekwizytów widocznych w tle sugeruje grupę docelową. Elegancki garnitur, teczka z dokumentami może sugerować, że zegarek jest przeznaczony dla biznesmena. Z kolei ręka na sportowej kierownicy lub trzymająca klucz tuż nad silnikiem, kojarzy się z fanami motoryzacji itd.
Postprodukcja, czyli obróbka zdjęć zegarków
Postprodukcja, czyli ogólnie mówiąc obróbka zdjęć w przypadku fotografii produktowej zegarków jest ważnym etapem.
W mniejszym lub większym stopniu, wszystkie zdjęcia produktowe poddawane są postprodukcji.
Aby uzyskać obraz zegarka z idealną ostrością na całym produkcie, na początek łączymy wszystkie zdjęcia wykonane w technice focusstacking.
Kolejny etap to wycięcie produktu z tła i usunięcie widocznych mocowań produktu. Dzięki temu, uzyskujemy packshot z idealnie białym tłem.
Kolejny etap to czyszczenie produktu. Niestety nawet najlepiej przygotowany do sesji produkt wymaga obróbki. W photoshopie usuwamy kurz i zabrudzenia, których nie udało się wyeliminować przed sesją. Przy tego typu zdjęciach, nieważne jak dokładnie zostanie przygotowany produkt, zawsze jakiś paproch pozostanie. Czasami trzeba również skorygować drobne wady produkcyjne, które nie są widoczne na żywo. W przypadku tak małych przedmiotów, często nie zdajemy sobie sprawy z dokładnego wyglądu powierzchni i detali. Niestety przy pełnym odwzorowaniu w dużej rozdzielczości, widoczne są wszelkie niedoskonałości, czy zabrudzenia.
Na zakończenie obróbki, wprowadzam drobne indywidualne korekty tonalne. Zwykle są to subtelne zabiegi, jednak pomagają odpowiednio podkreślić charakter zegarka.
Podsumowanie
Zegarki obecnie traktowane są jak elegancka biżuteria i zajmują szczególne miejsce pośród wyrobów jubilerskich.
Dziś już niewiele osób nosi je po to, by sprawdzać godzinę.
Zegarki od zawsze były małymi, misternie wykonanymi dziełami sztuki. Zasługują więc na szczególną uwagę i jak najlepszą prezentację wszystkich szczegółów.
Wykonując zdjęcia produktowe zegarków, szczególną uwagę przywiązujemy do ukazania nawet najdrobniejszych detali. To właśnie te detale, jak np. zdobienie cyferblatu, decydują o atrakcyjności danego modelu.
Warto przeczytać:
Polecamy nasze artykuły.
Omawiają one istotne aspekty, zarówno fotografii produktowej, jak i współpracy z nami.