UP

Jak Wykonać Zdjęcia Packshot – Fotografia Produktów Na Aukcje Lub Do Sklepu Internetowego

Packshoty – wykorzystaj moc fotografii produktowej do wzrostu sprzedaży!

Fotografia produktowa jest bezpośrednio związana z handlem, zwłaszcza dzisiaj, kiedy większość zakupów dokonywana jest przez Internet.

Jeśli coś chcesz sprzedać, musisz to pokazać potencjalnym klientom.

Do tego służą zdjęcia produktowe – packshoty.

Jak je wykonać omawiam poniżej.


Okulary - fotografia Packshot - Orbin Studio

Jakie powinny być zdjęcia produktowe?

Sprzedając przez internet, czy to na aukcji, czy w sklepie internetowym, najważniejsza jest prezentacja produktu.

  • Zdjęcia produktowe muszą być poprawne technicznie, czyli odpowiednio naświetlone, ostre, powinny prezentować rzeczywiste kolory i naturalne proporcje.
  • Produkty powinny prezentować się naturalnie ale atrakcyjnie.
  • Kadry i ustawienie produktu należy tak dobierać zaprezentować klientowi najważniejsze cechy produktu.

Warto rozważyć czy produkt ma mieć cień, odbicie, a może ma być zawieszony w przestrzeni.

Chociaż nie jest to związane z samym produktem, to zastosowanie cienia lub odbicia może uatrakcyjnić wizualnie prezentację produktu.

Chcesz dowiedzieć się więcej o omawianym tu temacie i samej fotografii?

Zobacz Nasze Szkolenie z Fotografii Produktowej:


O Czym trzeba pamiętać wykonując zdjęcia produktowe?

Obiektyw – ogniskowa

Aby obraz nie był zniekształcony, najlepiej stosować ogniskowe 50mm lub dłuższe.

W fotografii produktowej korzysta się też oczywiście z krótszych ogniskowych, ale trzeba być świadomym, jak wpłynie to na prezentację produktu.

Wygodnie pracuje się z dobrym obiektywami typu zoom.

Jeśli posiadasz tylko obiektyw szerokokątny lub fotografujesz smartfonem, odsuń aparat od produktu i utrzymuj go w centrum kadru. Pozwoli to zminimalizować zniekształcenie.

Gotowe zdjęcie będzie trzeba wykadrować, ale dzięki temu unikniesz zniekształcenia produktu.

Kolor pod kontrolą

Kolory – balans bieli

Aby zachować naturalne kolory, trzeba odpowiednio ustawić balans bieli.

Jeśli fotografujesz w Raw-ach będziesz mógł to skorygować w postprodukcji.

Jeśli fotografujesz w JPG-ach, balans bieli musisz odpowiednio ustawić przed wykonaniem właściwych zdjęć.

Do właściwego zarządzania kolorami, przydatny jest próbnik koloru. Jednak na początek wystarczy szara karta, dzięki niej ustawisz prawidłowy balans bieli.

Kolorowe odbicia i odblaski

Podczas fotografowania, warto się też upewnić, czy w produkcie albo na tle nie odbijają się jakieś kolorowe powierzchnie, jak szafki, czy kolorowe ściany. Mogą też pojawić się niechciane odblaski.

Jeśli pojawiają się niechciane odbicia lub odblaski można je wyeliminować poprzez zastosowanie czarnej lub białej powierzchni (zależnie od produktu), tak zwanej zastawki.

Ekspozycja – prawidłowe naświetlenie

Co to znaczy, że zdjęcie powinno być prawidłowo naświetlone?

Ogólnie chodzi o to, by światła (najjaśniejsze części przedmiotu) nie były przepalone, a szczegóły w cieniach były widoczne. Jeśli korzystasz ze światła ciągłego, ekspozycje wstępnie możesz ustawić przy pomocy szarej karty, a później wprowadzić korekty, jeśli będą wymagane.

W przypadku światła błyskowego wykonaj kilka zdjęć testowych, do momentu uzyskania właściwej ekspozycji.

Można użyć też światłomierza, ale to dodatkowe wyposażenie, a wykonanie zdjęć testowych zajmuje tylko chwilę.

Ustawienia aparatu do fotografii produktowej

Ustawienia aparatu

Fotografując produkty korzystaj z ustawień manualnych ekspozycji, pozwoli Ci to na pełną kontrolę nad ekspozycją zdjęcia.

Jeśli pracujesz ze światłem zastanym, możesz korzystać z preselekcji przysłony, ale i tak lepiej pozostać przy manualnych ustawieniach.

Przysłona

Wartość przysłony dostosowujemy do wymaganej głębi ostrości.

W fotografii produktowej ważne jest, aby głębia ostrości obejmowała cały produkt (w większości przypadków). Dlatego pracujemy na przysłonach rzędu f9 – f16. Wyższych wartości raczej bym unikał ze względu na wpływ na ogólną jakość zdjęcia.

Jeśli głębia ostrości będzie zbyt mała, lepiej zastosować technikę focus stackingu (ale o tym innym razem).

ISO

Najlepiej jest stosować najniższe natywne ISO, czyli przeważnie ISO 100.

Jeśli będziesz miał za mało światła i nie da się tego rozwiązać wydłużeniem czasu naświetlania (w przypadku światła ciągłego), ani mocą / ilością lamp, wtedy trzeba zwiększyć ISO.

Postaraj się jednak, aby były to możliwie niskie wartości.

Czas naświetlania

W przypadku światła ciągłego:

Jeśli do oświetlania używasz światła ciągłego, to ekspozycję będziesz regulował właśnie czasem naświetlania.

Lampy światła ciągłego również dają możliwość regulacji, często jednak okazuje się ze ich moc jest za mała i trzeba to kompensować poprzez dłużysz czas naświetlania, ewentualnie wyższe ISO. Regulacje mocy lamp wykorzystaj do dostosowania udział poszczególnych lamp w oświetleniu produktu.

W przypadku światła błyskowego:

Czas naświetlania ustawiamy na najkrótszy czas synchronizacji błysku. Zwykle będzie to 1:200 lub 1:250s.

Właściwą wartość dla Twojego aparatu znajdziesz w instrukcji.

Ustawienia aparatu, dla światła błyskowego

Moc lamp błyskowych

Oświetlając produkt światłem błyskowym, to właśnie regulując moc błysku, będziemy ustawiać właściwą ekspozycję.

Oświetlając produkt światłem ciągłym, właściwą ekspozycję będziemy regulować przy pomocy czasu naświetlania oraz regulując moc lamp.

Więcej o … Światło Ciągłe, a Błyskowe – Które Wybrać?

Więcej o … Ustawienia Aparatu Dla Światła Błyskowego – Podstawy Strobingu.

Chcesz dowiedzieć się więcej o omawianym tu temacie i samej fotografii?

Zobacz Nasze Szkolenie z Fotografii Produktowej:

pasek
Zegarek packshot - Orbin Studio-7

Co będzie potrzebne do wykonania zdjęć produktowych

  • aparat z obiektywem
  • statyw do aparatu
  • lampy (np. błyskowe)
  • statywy do lamp
  • wyzwalacz do lamp błyskowych
  • modyfikatory do lampy
  • stolik do ustawienia produktu
  • białe tło – brulion, biały blat, plexa, szkło
  • komputer z oprogramowaniem

Pomijam temat wyboru aparatu i obiektywu ponieważ zakładam że takowe już posiadasz.

Jeśli nie to pamiętaj że najważniejsza jest możliwość pełnej kontroli manualnej nad parametrami ekspozycji, a nie konkretny model aparatu.

Wybierz aparat z którym wygodnie Ci się pracuje!

O obiektywie wspomniałem wyżej omawiając zalecaną ogniskową.


Statyw z głowicą do aparatu

Istotną sprawą jest solidny statyw do aparatu, wyposażony w głowicę 3d.

Bez statywu również sobie poradzisz, stawiając aparat np. na stole jednak w fotografii produktowej dobry statyw bywa nieodzowny.

Statyw zapewnia stabilne mocowanie aparatu na odpowiedniej wysokości i ustawienie go pod odpowiednim do danego projektu kątem.

Lampy do fotografii produktowej

Proponuję stosować lampy błyskowe, najlepiej studyjne, ale omówiona tu technika zadziała również innymi źródłami światła.

Jeśli stosujesz lampy światła ciągłego pamiętaj o wyeliminowaniu światła zastanego, które może wpływać na ekspozycję zdjęcia.

W przypadku lamp błyskowych potrzebny będzie również wyzwalacz.

Więcej o… Wyzwalanie Lamp Błyskowych – Wszystko Co Musisz Wiedzieć!

Chcesz dowiedzieć się więcej o omawianym tu temacie i samej fotografii?

Zobacz Nasze Szkolenie z Fotografii Produktowej:

Modyfikatory światła

Statywy oświetleniowe

Poza lampami potrzebne będą statywy oświetleniowe do zamocowania lamp.

Modyfikatory światła

Do lampy głównej oświetlającej produkt proponuję zastosować duży softbox, ewentualnie panel dyfuzyjny.

Różne produkty wymagają różnego oświetlenia. Duży softbox dający miękkie światło pozwala jednak poprawnie oświetlić większość produktów.

Do lamp oświetlających tło również można zamocować softboxy, jednak wystarczy czasza, która zwykle jest w zestawie do lampy studyjnej.

Więcej o modyfikatorach światła znajdziesz w artykule: Najpopularniejsze Modyfikatory Światała w Fotografii Studyjnej

Stolik

Do ustawienia produktu wystarczy stolik najlepiej z białym blatem na którym rozłożone zostanie tło.

Tethering

Polecałbym również korzystać tetheringu czyli fotografować z aparatem podłączonym do komputera.

Nie jest to konieczne, jednak zapewnia dużo lepszy podgląd zdjęć niż na małym wyświetlaczu w aparacie.

Możesz łatwo porównać nawet drobne zmiany, sprawdzić ostrość, oświetlenie, zaznaczyć najlepsze ujęcia itd.

Dodatkowo przy odpowiednim ustawieniu tworzysz od razu bibliotekę zdjęć i masz kopie zapasową zdjęć z aparatu.

Jak wykonać zdjęcia produktowe typu packshot – 3 sposoby

Buty Wspinaczkowe - Packshot

Poniżej omawiam kilka uniwersalnych sposobów wykonania zdjęć produktowych.

Omówione tu sposoby to nie wyczerpują tematu, jednak pozwolą Ci sprawnie wykonać proste zdjęcia produktowe.

Metody te są uniwersalne jednak w zależności od fotografowanego produktu i materiału z jakiego są wykonane mogą wymagać pewnych modyfikacji.

Najważniejsze jest oddzielnie oświetlenia produktu, od oświetlenia tła.

Pozwoli to na niezależne sterowanie ich mocą i ustawieniem, dzięki temu zmieniając ustawienia lub moc oświetlenia głównego, nie będziesz wpływał na oświetlenie tła i odwrotnie (a przynajmniej ograniczysz ten wpływ).

Wszystkie omówione tu metody opierają się na tym założeniu i pozwalają go zrealizować gorzej lub lepiej.

Poszczególne metody pozwalają ponadto uzyskać zdjęcie produktu z cieniem, odbiciem lub całkowicie je wyeliminować.

Proponuję ustawienie oświetlenia rozpoczynać od ustawienia oświetlenia tła.

Moc lamp oświetlających tło, tak regulujemy aby tło zostało wypalone, jednak nie należy przesadzać z mocą lamp.

Najlepiej ustawić tak lamy, aby tło było lekko ciemniejsze od czystej bieli i powoli zwiększając ich moc do momentu uzyskania idealnie białego tła.

Aby tak ustawić oświetlenie trzeba się opierać na obserwacji histogramu, dokładniejszą kontrolę można uzyskać w programie do tetheringu np. w Lightroomie.

Pierwszy sposób – zdjęcie z cieniem – fotografia na cykloramie z brulionu

Packshot na papierowym tle - Schemat oświetlenia

Pierwszy sposób to fotografowanie produktu na białym papierowym tle wygiętym w łagodny łuk (cyklorama).

Dzięki temu, na zdjęciu nie będzie widać “horyzontu”, a tło będzie wyglądać, jakby nie miało końca.

Produkt ustawiamy na przygotowanym tle i oświetlamy go lampą z softboxem.

Lampę na początek proponuję ustawić lekko od góry i pod kątem 45 stopni względem osi aparat – obiekt fotografowany.

Po wykonaniu zdjęcia testowego jeśli jest taka potrzeba poprawiamy ustawienie lampy i dostosowujemy jej moc.

Lampę oświetlającą produkt ustawiamy tak by uzyskać prawidłową ekspozycję na produkcie. Jeśli stosujemy duży dyfuzor, cień będzie miał miękkie krawędzie i nie będzie zbyt intensywny. Jeśli jednak druga strona produktu jest zbyt ciemna lub cień jest zbyt kontrastowy, można je rozjaśnić, stosując biały lub srebrny odbłyśnik.

Tło oświetlamy dwoma lampami po obu stronach cykloramy, tak aby ich światło padało zaraz za produktem.

Przy takim ustawieniu mamy możliwość niezależnej regulacji oświetlenia produktu i tła.

Jeśli dysponujesz tylko jedną lampą, wtedy tło najlepiej oświetlić lampą zamontowaną centralnie nad produktem. W takim przypadku potrzebny będzie solidny statyw typu boom.

Jest to najprostszy sposób fotografowania produktów i pozwala uzyskać satysfakcjonujące efekty. Zdjęcia jednak mogą wymagać pewnej obróbki do uzyskania idealnie białego tła, zwykle jednak w tym przypadku wystarczą drobne korekty w lightroomie, które można dodatkowo zautomatyzować.

Jeśli jednak potrzebujesz wyższej jakości zdjęć produktowych, będą one wymagały pełnego procesu obróbki w photoshopie.

Modyfikacja – eliminacja cieni

Metoda ta pozwala wykonywać zdjęcia z widocznym cieniem. Jeśli tak wykonane zdjęcie ma być szparowane, czasami cienie pod produktem mogą być kłopotliwe. Rozwiązaniem mogą być kolejne metody, ewentualnie pewne modyfikacje tej metody.

Aby zredukować cienie pod produktem lub je wyeliminować, można produkt unieść nad tłem. Ustaw go na niewidocznej w kadrze podstawce, ewentualnie na cienkim pasku szkła lub plexy. Pamiętaj jednak że taki zabieg sprawi że zdjęcie będzie wymagało dodatkowej obróbki w photoshopie.

Chcesz dowiedzieć się więcej o omawianym tu temacie i samej fotografii?

Zobacz Nasze Szkolenie z Fotografii Produktowej:

Drugi sposób – produkt zawieszony w przestrzeni – fotografia na szkle

Packshot na szkle - Schemat oświetlenia

Drugi sposób to fotografowanie produktu na szkle.

Ta metoda wymaga zachowania szczególnej ostrożności aby się nie skaleczyć o szkło!!!

Tafle szkła trzeba tak zamontować aby widoczne było przez nią tło, w tym celu może być potrzebny specjalny stół lub stelaż. Można również użyć dwóch koziołków stolarskich, ewentualnie krzeseł ustawionych do siebie tyłem, a szkło ułożyć na ich oparciach.

Trzeba jednak pamiętać że nie jest to rozwiązanie idealne, a szklaną taflę bardzo łatwo potłuc.

Tłem w tym przypadku może być biała ściana lub papierowe tło ustawione jak w pierwszym sposobie, jednak odsunięte znacznie dalej.

Tło oświetlamy dwoma lampami po obu stronach tła.

Jeśli dysponujesz tylko jedną lampą, tło najlepiej oświetlić lampą zamontowaną w osi aparat – produkt, tak aby nie była widoczna w kadrze.

W zależności od ustawienia tafli szkła, tła i kadru, lampa oświetlająca tło może być zamontowana powyżej kadru na boomie, lub poniżej na statywie typu “piesek” czyli bardzo niskim.

Światło lampy będzie się odbijało od tła.

Lampę trzeba ustawić na tyle daleko od tła, aby równomiernie oświetla cały kadr. Moc lampy natomiast, metodą prób, ustawiamy tak, by tło było “wypalone” idealnie białe.

Produkt ustawiamy na szkle i oświetlamy go tak jak w poprzedniej metodzie, lampą z softboxem. Lampę na początek proponuję ustawić lekko od góry i pod kątem 45 stopni względem osi aparat – obiekt fotografowany.

Po wykonaniu zdjęcia testowego jeśli jest taka potrzeba, poprawiamy ustawienie lampy i dostosowujemy jej moc.

Lampę oświetlającą produkt ustawiamy tak by uzyskać prawidłową ekspozycję na produkcie. Jeśli druga strona produktu jest zbyt ciemna można ją rozjaśnić, stosując biały lub srebrny odbłyśnik.

Potencjalnym problem jest widoczność krawędzi szklanej tafli.

Wyeliminować ten problem można, stosując dużą taflę szkła, w której krawędź będzie poza zakresem ostrości. Można również zmienić kadr (kąt fotografowania), tak aby ta krawędź była niewidoczna.

Jeśli nie można zmienić kadru ani stosować większej tafli szkła, aby usunąć widoczną krawędź szkła, zdjęcia będzie wymagało prostej korekty w Photoshopie.

Powyższa metoda przy odpowiednim zastosowaniu pozwala na takie wykonanie zdjęć aby tworzenie maski w Photoshopie było automatyczne, a co za tym idzie automatyczne szparowanie z drobnymi tylko korektami.

Trzeci sposób – zdjęcie z naturalnym odbiciem – fotografia błyszczącej powierzchni

Packshot na błyszczącym blacie - Schemat oświetlenia

Trzecia propozycja to fotografia produktu na białej błyszczącej powierzchni.

Można w tym celu fotografować, na białej plexi, białym błyszczącym szkle, na lustrze, ewentualnie można na białym gładkim papierze położyć szklaną taflę. Biały lakierowany blat również pozwala wykonać takie zdjęcie i uzyskać ładne, naturalne odbicie. 

Produkt ustawiamy na blacie i oświetlamy go lampą z softboxem. Analogicznie jak w poprzednich metodach wykonujemy zdjęcia próbne i dostosowujemy ustawienie lampy i jej moc do uzyskania prawidłowej ekspozycji na produkcie. 

Tło oświetlamy za pomocą 2 lamp z softboxami. Można też użyć jednej lampy oświetlającej duży dyfuzor stanowiący tło. Ogólnie zależy nam na równomiernym oświetleniu tła, ponieważ będzie się ono odbijało w błyszczącej powierzchni.

Oświetlenie ustawiamy z tyłu za blatem i produktem. 

Na zdjęciu może być widoczna linia horyzontu, czyli krawędź stołu.

Rozwiązaniem może być odsunięcie produktu jak najdalej od krawędzi. Dzięki temu znajdzie się ona poza głębią ostrości.

Jeśli mimo rozmycia nadal będzie na tyle wyraźna, by wpływać na odbiór zdjęcia, można zmienić kąt fotografowania, aby krawędź w ogóle nie była widoczna. Zmiana kąta, wpłynie też oczywiście na wygląd produktu.

Linię horyzontu można również usunąć w postprodukcji.

Szklanka Piwa - fotografia produktowa - Orbin Studio

Kolejnym problemem w tej metodzie może być uzyskanie białego tła pod produktem.

Nie zawsze jest to wadą, czasem można w ten sposób urozmaicić prezentację produktu.

Jeśli przedmiot nie jest biały lub jasnoszary, to kontrast pomiędzy produktem a tłem będzie wystarczający, aby produkt prezentował się odpowiednio.

Jeśli jednak chcesz uzyskać idealnie białe tło, możesz metodą powolnych kroków zwiększać moc lampy oświetlającej tło.

Oświetlenie tła będzie odbijać się w blacie, wypalając go do czystej bieli, widoczne pozostanie tylko odbicie produktu. 

W zależności od materiału i struktury blatu może on w różny sposób odbijać światło. W efekcie uzyskanie idealnie białej powierzchni może wymagać mocnego tylnego oświetlania, które może wpłynąć również na fotografowany obiekt.

Jeśli produkt jest biały, jego krawędzie mogą zostać “przepalone” i zlewać się z tłem.

Można to wyeliminować poprzez zastosowanie zastawek, dostosowanie odległości i wielkości tła, jednak w tym przypadku lepszym rozwiązaniem może być skupienie się na produkcie i jego odbiciu, a następnie szparowanie w postprodukcji.

Chcesz dowiedzieć się więcej o omawianym tu temacie i samej fotografii?

Zobacz Nasze Szkolenie z Fotografii Produktowej:

Inne popularne metody

Fotografia na stole bezcieniowym.

Metoda ta jest podobna do fotografii na szkle. W tym sposobie po prostu zamiast przezroczystego szkła stosuje się mleczne szkło lub mleczną pleksi.

Oświetlenie produktu jest analogiczne jak w poprzednich metodach.

Natomiast w tym przypadku tło czyli mleczne szkło lub mleczną pleksi oświetla się od spodu.

W przypadku plexy zależnie od grubości można jej tylną krawędź lekko wygiąć tak jak w pierwszej metodzie. Pozwala to wyeliminować ewentualną linię horyzontu.

Poza plexą występują też inne półprzezroczyste tworzywa, które można w ten sposób zastosować, jednak przy zakupie trzeba sprawdzić czy nie powodują one kolorowych zafarbów na produkcie lub czy nie mają jakiejś struktury, która będzie widoczna na zdjęciu i trudna do usunięcia.

Na rynku dostępne są też gotowe zestawy stołów bezcieniowych – rama wraz z tłem.

Fotografia na statywie / podstawce

Kolejna możliwość to ustawienie produktu na statywie lub specjalnej podstawie i oddzielne oświetlenie tła.

W tej metodzie postępujemy analogicznie jak w poprzednich ustawiając oświetlenie tła i produktu.

Różnica jest tak że zdjęcie będzie wymagało usunięcia statywu w postprodukcji.

Eliminacja blatu daje jednak możliwość ustawiania oświetlenia w innych wcześniej niedostępnych miejscach.

Podsumowanie:

Szkolenie z fot. Prod

Omówione tu sposoby nie wyczerpują tematu, jednak pozwolą Ci na samodzielne wykonanie prostych zdjęć produktowych.

Kolejnym tematem który warto zgłębić jest obróbka zdjęć. Dzięki odpowiedniej obróbce można uzyskać jeszcze leprze efekty!

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu zdjęć dla Twoich produktów, to możemy je wykonać za ciebie, wystarczy się z nami skontaktować.

Przeprowadzam też szkolenia dla firm i osób chcących samodzielnie wykonywać zdjęcia produktów.

Na tych szkoleniach omawiam między innymi powyższe metody, sposoby oświetlenia produktu, dobieram metody i sprzęt do Twoich potrzeb, uczę również obróbki.

Więcej o szkoleniu z fotografii produktowej znajdziesz tu: Szkolenie z Fotografii Produktowej

Chcesz dowiedzieć się więcej o omawianym tu temacie i samej fotografii?

Zobacz Nasze Szkolenie z Fotografii Produktowej:

Warto przeczytać:

Polecamy nasze artykuły.

Omawiają one istotne aspekty, zarówno fotografii produktowej, jak i współpracy z nami.


Baner Cool 1900 GIF
Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:

  • Wykonamy zdjęć próbne
  • Przygotujemy wycenę
  • Odpowiemy na wszystkie pytania

Copyright C 2015 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.