fbpx Orbin Studio – Fotografia Produktowa i Reklamowa

Najpopularniejsze Modyfikatory Światała w Fotografii Studyjnej

Modyfikatory światła to niezbędne akcesoria w każdym studiu fotograficznym.

Jest tak nie bez powodu, ponieważ to właśnie modyfikatory pozwalają kontrolować i dostosowywać charakter światła do tematu zdjęcia. Często to właśnie na modyfikatory światła wydaje się więcej niż na same lampy studyjne.


W niniejszym wpisie mówię ogólnie o najpopularniejszych modyfikatorach światła, dla lamp studyjnych.

Uwaga do lamp reporterskich. Pamiętać trzeba, że aby zastosować wymienione tu modyfikatory, lampę reporterską trzeba zdjąć z sanek aparatu i zamontować na statywie oświetleniowym. W związku z tym, pojawia się problem zdalnego wyzwalania, omówiony w artykule: wyzwalanie lamp błyskowych.
Dodatkowo, lampy reporterskie będą wymagały specjalnych uchwytów, czy to parasolkowych, czy też takich, pozwalających zamontować modyfikatory z mocowaniem Bowens lub do innego systemu.

Modyfikatory światła

Parasolki

Najtańszym i dość popularnym modyfikatorem jest parasolka transparentna.

Oprócz parasolek transparentnych, występują parasolki z powierzchnią odbijającą. Wielkości i rodzajów tych parasolek jest naprawdę wiele. Najczęściej spotykane są parasole z wewnętrzną stroną srebrną i białą. Często też, można spotkać głębsze parasole, dodatkowo wyposażone w powierzchnię dyfuzyjną (potocznie mówi się o prasolko-softboxie).

Koszt takiego modyfikatora to, w zależności od wielkości i marki, od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Softboxy

Softboxy to chyba najbardziej uniwersalne i najczęściej stosowane modyfikatory światła.

Softboxy występują one w różnych kształtach i wymiarach. Na rynku znajdziemy głównie softboxy, przystosowane do pracy z lampami studyjnymi.

Podłużne softboxy np 30×140 nazywane są stripami, ośmiokątne (przypominające kształtem parasol) oktami. Co do wymiarów, wybór jest naprawdę duży i uzależniony od przeznaczenia.
Softboxy można dodatkowo wyposażyć w grid, czyli czarną siatkę, która ukierunkuje światło.

Grid jest opcjonalnym wyposażeniem, często sprzedawanym oddzielnie. Zdarza się czasami, że tanie softboxy nie mają możliwości podpięcia grida. Warto się upewnić przed zakupem.
Należy też pamiętać, że zastosowanie grida wpływa, nie tylko na charakter światła, ale też jego ilość. Jak każdy modyfikator, pochłania on część światła.

Softboxy na lampy reporterskie.
Na rynku dostępnych jest również wiele softboxów dedykowanych do lamp reporterskich. Często są to wygodne w transporcie składane softboxy o raczej niewielkich wymiarach.
Nawet jeśli softbox przeznaczony jest do współpracy z lampami studyjnymi, można zakupić mocowanie, dzięki któremu da się je połączyć z lampą reporterską.
Nie jest to rozwiązanie idealne, ale w wielu sytuacjach się sprawdzi. Dużym problemem w przypadku lamp reporterskich, może być nierównomierne oświetlenie softboxa. Lampa studyjna świeci dookoła, natomiast reporterska w mniejszym lub większym stopniu ma ukierunkowany strumień światła. W przypadku stripów, i większych softboxów, skutkuje to tym, że tylko środkowa część świeci odpowiednio, a na końcach światło zanika.
Druga sprawa to relatywnie mała moc błysku lamp reporterskich, w porównaniu do studyjnych. Należy też pamiętać, że każdy modyfikator tłumi część światła. Może się więc okazać, że, mimo iż lampa działa na pełnej mocy, światła jest za mało.

Czasze, Strumienice, Wrota i Beauty Dish

Czasza (potocznie garnek) jest to podstawowy modyfikator dla lamp studyjnych, pozwalający ukierunkować strumień światła.

Niektóre czasze mogą być opcjonalnie wyposażone w grid. Głównie stosowane są, aby skierować światło na tło lub panel dyfuzyjny, czasami bezpośrednio na obiekt fotografowany.

W przypadku lamp reporterskich, czasze mają raczej zastosowania, gdyż ich światło już jest dość kierunkowe.

Strumienica (snoot) pozwala skupić światło lampy studyjnej.

Strumienica umożliwia precyzyjne oświetlenie konkretnego detalu w fotografowanej scenie. Dzięki skupieniu światła lampy studyjnej można „wydobyć” jakiś element sceny rozświetlając go bez wpływu na inne elementy. Strumienica (snoot) często stosowana jest w fotografii produktowej, ale sprawdzi się również w portrecie np. do kreowania światła efektowego, doświetlenia włosów itp.

Wrota to modyfikator pozwalający ograniczyć „rozchodzenie” się światła lampy.

Wrota to kolejny modyfikator dla lamp studyjnych, pozwalający odciąć (przysłonić) rozchodzenie się światła, w wybranym kierunku.

Chociaż wrota są dość wygodnym modyfikatorem, to wystarczy zastosować zastawkę np. z czarnego brystolu, aby uzyskać taki sam, a często lepszy efekt. Ja często stosuję dodatkowo takie zastawki, które magnesami przymocowuje do wrót.

Beauty Dish (czasza beauty – potocznie słoneczko)

Beauty Dish (czasza beauty – potocznie słoneczko) uwielbiany przez fotografów beauty, reklamowych i niektórych portrecistów. Jest to modyfikator dedykowany do lamp studyjnych.

Wiem, jednak że niektórzy stosują go z lampami reporterskimi i to z niezłym skutkiem. O ile da się uzyskać w miarę równomierne oświetlenie przy połączeniu z lampami reporterskimi, to przeważnie jednak dają one za mało światła.

Dyfuzory, Odbłyśniki, Blendy, Zastawki

Są to najprostsze, a jednocześnie chyba najczęściej stosowane modyfikatory światła.

Dyfuzorom i odbłyśnikom oraz ich zastosowaniu, można by poświęcić książkę, jednak omówię je tu tylko w skrócie.

Dyfuzorem można nazwać każdy materiał przepuszczający, ale równocześnie rozpraszający światło.

Głównym przeznaczeniem dyfuzorów jest powiększenie źródła światła. Dyfuzory pozwalają uzyskać miękkie i równomierne oświetlenie podobnie jak softboxy, ale również piękny gradientowy rozkład światła, nieosiągalny dla softboxów.

Dyfuzory świetnie sprawdzają się w fotografii produktowej, a stosować je można zarówno z lampami studyjnymi, jak i reporterskimi.

Chyba najpopularniejsze są dyfuzory stosowane w blędach i panele dyfuzyjne, ale dyfuzor można również wykonać własnoręcznie z półprzezroczystego materiału (trzeba tylko uważać, by nie zabarwił on światła). Doskonale w roli dyfuzora sprawdza się kalka techniczna oraz półprzezroczyste płyty z tworzywa jak np. mleczna plexa, w sprzedaży dostępne są również materiały dyfuzyjne przeznaczone bezpośrednio do fotografii.

Odbłyśniki to wszelkie powierzchnie odbijające światło.

Najczęściej rolę tę pełnią blendy, ale podobnie jak w przypadku dyfuzorów, da się w tym charakterze wykorzystać inne rzeczy.
Wielu fotografów chętnie korzysta z białej pianki modelarskiej lub styropianu budowlanego. Ja poza blędami, często wykorzystuje różnej wielkości płyty ze spienionego PCW i lusterka.

Zastawki to wszelkie powierzchnie, które mogą blokować światło.

Zastawki służą do blokowania światła lamp i odblasków. W zagranicznych materiałach często nazywane są czarnymi flagami. Używa się je zarówno w fotografii produktowej, jak i portretowej. Jako zastawki można użyć dowolnego nieprzepuszczającego światła materiału. Najlepiej w tej roli sprawdzają się czarne matowe powierzchnie: czarne blendy, czarne tła, brystole itp. Ja najczęściej w roli zastawek używam płyt PCW pomalowanych na czarno.

Blędy

Blędy

Bledy to uniwersalne modyfikatory chętnie stosowane w fotografii. W zależności od konkretnego modelu mogą mieć 2 lub więcej powierzchni np. białą, srebrną, czarną, transparentną. Dzięki temu mogą służyć do blokowania, odbijania czy też rozpraszania światła. Najbardziej uniwersalne są blędy typu 3w1, 5w1, 7w1.

Blenda 5w1 – warto się w nią wyposażyć, ponieważ w jednym dostajesz panel dyfuzyjny, odbłyśnik biały i srebrny oraz czarną zastawkę.

Modyfikatory Dedykowane do Lamp Reporterskich

holder do lamp reporterskich

Na rynku dostępnych jest też wiele modyfikatorów dedykowanych konkretnie do pracy z lampami systemowymi. Od składanych i pompowanych (tak pompowanych) softboxów, przez stripy, strumienice, czy beauty dishe. Jeśli ktoś planuje fotografować tylko z użyciem lamp reporterskich, warto przyjrzeć się tym produktom. Zwykle są one tańsze niż te dedykowane do lamp studyjnych i nie wymagają dodatkowych akcesoriów do ich zamontowania. Najlepiej jest je przetestować przed zakupem np. na targach, czy w sklepie fotograficznym. Ponieważ na co dzień pracuje z lampami studyjnymi nie jestem w stanie nic konkretnego polecić do lamp reporterskich.

Możesz, również korzystać z modyfikatorów przeznaczonych do współpracy z lampami studyjnymi. Wspominałem już o tym powyżej. Trzeba jednak zakupić mocowanie, dzięki któremu da się je połączyć z lampą reporterską. Korzystałem kilkakrotnie z holderów od Godox /Quadralite i okazały się dość dobre.

Podsumowanie

Modyfikatory światła to niezbędne akcesoria w każdym studiu fotograficznym.

Choć na rynku dostępnych jest ogromna liczba modyfikatorów i da się kupić niemal każdy potrzebny modyfikator, to jednak czasami warto wykonać takowy własnoręcznie. Nie mówię tu o budowaniu softboxa, bo to nie ma żadnego sensu. Natomiast wykonanie dyfuzora z kalki technicznej, odbłyśnika z białej pianki, czy nawet folii aluminiowej, może być już dobrym pomysłem.

W studio mam całe pudło odbłyśników, dyfuzorów i zastawek wykonywanych własnoręcznie. Być może nie wydaje się to profesjonalne, ale chyba nawet nie dałoby się kupić takich rzeczy, dopasowanych do każdej sytuacji. Nawet w najbardziej profesjonalnym studiu widziałem zastawki i odbłyśniki wykonane ze styropianu budowlanego. Fotografujemy różne tematy i czasami po prostu nie ma innego wyjścia i trzeba jakiś modyfikator wykonać własnoręcznie pod dane zdjęcie.

Chcesz dowiedzieć się więcej o omawianym tu temacie i samej fotografii?

Zobacz Nasze Szkolenie z Fotografii Produktowej:

Warto przeczytać:


Baner Cool 1900 GIF
Zapytaj o Wycenę Sesji Produktowej:

  • Wykonamy zdjęć próbne
  • Przygotujemy wycenę
  • Odpowiemy na wszystkie pytania

Copyright C 2015 - 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone.