Osoby, które dopiero zaczynają fotografować z lampami błyskowymi, często mają problemy, jakie parametry ustawić w aparacie i jak regulować ilość światła.
Fotografia z lampą błyskową nie różni się tak bardzo od fotografii ze światłem zastanym.
Najwięcej problemów sprawia to, iż efekt oświetlania lampami błyskowymi widać dopiero na zdjęciu. Na początku może to wywoływać frustrację, jednak wraz z doświadczeniem przestaje to być problemem.
Żeby jednak zacząć pracować z lampami błyskowymi i zdobyć to doświadczenie trzeba najpierw odpowiednio ustawić sam aparat.
Przygodę ze światłem błyskowym zwykle rozpoczynamy od zakupu lampy reporterskiej (z ang. speedlighta), którą montujemy na sanki aparatu. Takie zwykle są początki strobingu, czyli fotografowania z lampą błyskową.
Jest też oczywiście lampa błyskowa wbudowana w aparat, ale to rozwiązanie raczej nie motywuje do nauki strobingu.
Jeśli rozwijasz się fotografii, to prawdopodobnie z czasem przychodzi moment, w którym kupujesz również lampy studyjne.
Zasady fotografowania zarówno z lampami studyjnymi jak i lampami reporterskimi, a nawet lampą wbudowaną są takie same.
W przypadku zewnętrznych lamp masz do dyspozycji dużo większa moc, możesz je swobodnie ustawić względem fotografowanego obiektu, możesz też stosować różne modyfikatory.
Lampa wbudowana w aparat nie daje takich możliwości, natomiast mając odpowiednią wiedzę, ją również można dość kreatywnie wykorzystać.
Fotografowanie z zewnętrznymi lampami błyskowymi wiąże się z koniecznością zdalnego wyzwalania błysku.
Temat ten omówiłem w artykule: Wyzwalanie Lamp Błyskowych – Wszystko, Co Musisz Wiedzieć!
Samodzielne fotografowanie produktów? To proste!
Szkolimy, doradzamy, wspieramy – zacznij robić zdjęcia, które sprzedają.
Lampa błyskowa generuje szybki błysk, czyli w ciągu ułamka sekundy dostarcza oświetlenie potrzebne do zarejestrowania prawidłowej ekspozycji.
Upraszczając, możemy przyjąć, że czas naświetlania ma niewielkie znaczenie przy fotografii z błyskiem.
Najlepiej ten czas jest ustawić na najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową. Najczęściej będzie to wartość w przedziale 1/160 – 1/250, być może 1/320.
Właściwy czas znajdziesz w instrukcji swojego aparatu.
Zwykle ten parametr pozostaje niezmienny przez cały okres sesji.
Oczywiście to, co napisałem powyżej to pewne uproszczenie. Podczas sesji możesz chcieć uzyskać różne efekty, które będą wymagały zastosowania innych czasów naświetlania.
Będą takie sytuacje, że będziesz chciał mieszać światło błyskowe ze światłem zastanym.
Wtedy należy dobrać czas naświetlania do światła zastanego (być może z drobną korektą np. – 0.5 – 1EV) zwykle dotyczy to oświetlania tła. Światło błyskowe w takich sytuacjach służy doświetlaniu konkretnych obiektów na zdjęciu np. modelki.
Zdarzają się również sytuacje, że będziesz potrzebował krótszego czasu naświetlania, niż najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową.
Ustawienie krótszego czasu, spowoduje pojawienie się poprzecznych czarnych pasów na obrazie.
Dzieje się tak, na skutek działania migawki szczelinowej w aparacie. Dotyczy to aparatów z migawką szczelinową, czyli głównie lustrzanek. W aparatach z elektroniczną migawką, ten problem nie występuje.
W przypadku lustrzanek możliwe jest oczywiście fotografowanie przy krótszych czasach, np. przy wykorzystaniu funkcji HSS.
Jednak o tym innym razem.
Czułość aparatu, czyli ISO ustawiamy na najniższą natywną wartość zwykle będzie to ISO100.
Jeśli jednak zabraknie ci mocy lamp, to spokojnie możesz zwiększyć ISO na 200 lub 400. Przy tych wartościach spadek jakości obrazu i wzrost zaszumienia nie powinien być jeszcze zauważalny.
Jest to pewien kompromis, na który czasami trzeba się zdecydować.
Przysłonę, ustawiany zgodnie z wymogami dla danego tematu i efektu, jaki chcemy osiągnąć.
Mniejsza liczba przysłony (czyli większy otwór), to więcej światła padającego na matrycę i na odwrót.
Jednak zmiana przysłony, powoduje również zmianę głębi ostrości.
O ile, przy portretach, chętnie korzystamy z małej głębi ostrości (F1,2 / F1,8), aby rozmyć tło i/lub uzyskać ładny bokeh, to już przy fotografii produktów zależy nam, aby cały produkt był względnie ostry. Aby to osiągnąć, stosujemy przysłony rzędu F8 – F16.
Skoro czas naświetlania i ISO ustawiamy na stałą wartość, a przysłonę dostosowujemy do żądanej głębi ostrości, to, w jaki sposób regulować ekspozycji.
Przy świetle błyskowym, ilość światła docierającego do matrycy, a więc poziom ekspozycji, najczęściej regulujemy ustawieniami mocy lamp błyskowych.
Na zmiany poziomu ekspozycji, można wpływać również poprzez:
Oczywiście zakładam, że lampy błyskowe pracują w trybie manualnym, czyli że to my regulujemy ich moc.
Natomiast jeśli fotografujesz w trybie TTL, aparat dokonuje pomiaru poprzez przedbłyski i sam dobiera odpowiednią moc lamp do oświetlenia danej sceny.
Zwykle będzie to poprawne oświetlenie, o ile moc lampy jest wystarczająca.
Niestety fotografowanie w trybie TTL, mimo iż wygodne to jednak nie daje ci pełnej kontroli nad oświetleniem. Dlatego najlepiej jest pracować w trybie manualnym.
Oczywiście są przypadki kiedy praca w trybie TTL jest najlepszą opcją, np. szybko zmieniające się sceny.
Jednak w większości przypadków czy będzie to sesja portretowa, czy produktowa, będziesz chciał wszystkie parametry ustawiać samodzielnie, aby jak najlepiej panować nad światłem i ekspozycją zdjęcia.
Samodzielne fotografowanie produktów? To proste!
Szkolimy, doradzamy, wspieramy – zacznij robić zdjęcia, które sprzedają.
Jaki jest najlepszy czas naświetlania przy fotografii z lampą błyskową?
Najlepiej ustawić czas na najkrótszy możliwy czas synchronizacji z lampą błyskową, który zwykle wynosi od 1/160 do 1/250 sekundy.
Jak ustawić ISO w aparacie przy pracy z lampą błyskową?
Zazwyczaj najlepiej jest ustawić najniższe natywne ISO (np. ISO 100), aby uniknąć zaszumienia obrazu, ale można zwiększyć ISO, jeśli wymaga tego sytuacja.
Czy można używać wyższych wartości ISO przy fotografii z lampą błyskową?
Tak, jeśli potrzebujesz więcej światła, możesz zwiększyć ISO do 200 lub 400 itd., jednak pamiętaj o potencjalnym wzroście zaszumienia obrazu.
Jak dobrać przysłonę podczas pracy z lampą błyskową?
Wybór przysłony zależy od żądanej głębi ostrości i ilości światła. Dla portretów często wybiera się mniejsze przysłony (większy otwór) dla efektu rozmytego tła, podczas gdy w fotografii produktowej stosuje się przysłony F8 – F16 dla większej głębi ostrości.
Jak regulować ekspozycję przy używaniu lamp błyskowych?
Ekspozycję reguluje się przez zmiany ustawienia mocy lamp błyskowych, ich położenie oraz odległość od obiektu. Modyfikatory światła również mogą wpływać na ekspozycję „zabierając” część światła.
Czy lepiej używać lamp błyskowych w trybie manualnym czy TTL?
Tryb manualny daje pełną kontrolę nad oświetleniem i świetnie sprawdza się w kontrolowanych warunkach takich jak studio. Tryb TTL jest wygodny w szybko zmieniających się warunkach oświetleniowych.
Czy lampa błyskowa wbudowana w aparat jest wystarczająca?
Lampa wbudowana ma ograniczone możliwości, ale może być użyteczna w pewnych sytuacjach. Dla większej kontroli i „ciekawszego” oświetlenia warto skorzystać z zewnętrznych lamp błyskowych.
Jak fotografować produkty z użyciem lampy błyskowej?
Dla fotografii produktowej (packshoty) ważna jest równomierna ekspozycja i uniknięcie mocnych cieni. Użyj kilku lamp błyskowych, modyfikatorów (np. dyfuzorów) i odbłyśników do równomiernego oświetlenia produktu.
Czy istnieją specjalne ustawienia aparatu dla lampy błyskowej Nikon, Sony, Canon itd.?
Ustawienia dla lamp błyskowych są uniwersalne, ale warto sprawdzić instrukcję aparatu, aby dostosować ustawienia do specyfikacji technicznych danego modelu (np. czas synchronizacji).
Jak ustawić lampy w studio fotograficznym dla najlepszych efektów?
Nie istnieje jeden schemat ustawienia lamp, wszystko zależy od fotografowanego obiektu i efektu, jaki chcesz uzyskać. Eksperymentuj z położeniem i kątem lamp, stosuj różne modyfikatory, aby uzyskać pożądany efekt. Sprawdzaj uzyskane rezultaty i wprowadzaj korekty ustawień.
Ustawienia aparatu do fotografii z błyskiem to ważny temat.
Mam nadzieję, że powyższy wpis wyjaśnił najistotniejsze zagadnienia, z tym związane.
Ustawienia aparatu dla fotografii z lampami błyskowymi:
Poziom ekspozycji, dostosowujemy poprzez regulację mocy lamp błyskowych, ich położenia i odległość od fotografowanego obiektu.
Samodzielne fotografowanie produktów? To proste!
Szkolimy, doradzamy, wspieramy – zacznij robić zdjęcia, które sprzedają.
Polecamy nasze artykuły.
Omawiają one istotne aspekty, fotografii produktowej i tylko.
Copyright C 2015 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.