Fotografia Kulinarna
Fotografia kulinarna to szerokie pojęcie, obejmujące zarówno zdjęcia produktów spożywczych, jak owoce i warzywa, ale również gotowych dań, wypieków oraz napoi i drinków.
Zdjęcia żywności wykorzystywane są na stronach restauracji w kartach menu, na blogach kulinarnych, a także na opakowaniach, bilbordach reklamowych i plakatach zawieszonych w sklepach spożywczych.
Fotografia kulinarna to bogate aranżacje, prezentujące potrawę, czy dany produkt w odpowiednim otoczeniu, budującym nastrój, czy wręcz opowiadającym historię.
Od Produktu Po Kulinarne Aranżacje
Każdy produkt np. jabłko, można przedstawić w prosty sposób na białym tle (co często robimy), ale również bardziej kreatywnie. Możemy położyć na kuchennym stole kilka jabłek w całości i kilka pokrojonych, obok zagniecionego ciasta, rozsypanej mąki i wałka, lub też obok już gotowej szarlotki. Taki obraz o wiele bardziej oddziałuje na wyobraźnię i zapada w pamięci.
Często klienci, nie zdają sobie sprawy, jak wiele takich zdjęć nas otacza, dopóki sami nie potrzebują ich do swojej firmy, czy realizowanego projektu. Każde zdjęcie jest inne, gdyż każdy klient ma inne potrzeby i oczekiwania.
Nieodzowną częścią fotografii kulinarnej są akcesoria kuchenne, takie jak deski do krojenia, sztućce, talerze, patery, półmiski, a także kieliszki, szklanki i butelki, nie wspominając już o ich zawartości. Każda z wymienionych rzeczy, może być oddzielnym tematem do zdjęć. Niemniej jednak, przy fotografii kulinarnej wykorzystujemy je jako akcesoria do budowania aranżacji lub jako elementy do wyeksponowania i odpowiedniej prezentacji potraw.
Sesje Kulinarne
Sesje kulinarne z rozbudowanymi aranżacjami bywają wymagające i czasochłonne, jednak ich efekty są tego warte. Takie zdjęcia doskonale sprawdzają się na profilach restauracji, na blogach kulinarnych, w publikacjach oraz w reklamach. Przygotowanie aranżacji bywa długotrwałym procesem, którego ukoronowaniem jest sesja. Oczywiście na rynku są specjaliści – food designerzy, którzy przygotowują wspaniałe kulinarne aranżacje, będące małymi dziełami sztuki. Jeśli zależy Ci na uzyskaniu oszałamiających efektów, warto rozważyć włączenie do sesji food designera. Osoby te przygotowują odpowiednio potrawę i aranżację, aby prezentowała się jak najlepiej. Fotograf natomiast, przygotowuje odpowiednie oświetlenie i wybiera najlepsze kadry.
Najczęściej jednak, wykonujemy fotografie potraw w prostych aranżacjach i zdjęcia typu packshot, czyli na białym tle. Fotografie te chętnie wykorzystywane są w ulotkach i menu, ale również w reklamach. Białe tło pozwala na szybkie wycięcie produktu i wstawienie go, do przygotowanego przez grafika szablonu menu. Takie zdjęcia, ze względu na prostszą formę, nie wymagają wielogodzinnych przygotowań, a przez to są tańszą alternatywa, do rozbudowanych fotografii kulinarnych. Wszystko zależy od aktualnych potrzeb klienta.