Po Goleniu - Fotografia produktowa Orbin studio

Zdjęcia aranżowane produktów to doskonałe uzupełnienie tradycyjnych packshotów.

Ciężko jest podać jednoznaczną definicję zdjęcia aranżowanego. Niejednokrotnie, zdjęcia aranżowane i reklamowe, traktowane są jako ten sam typ fotografii i nazywane zamiennie. Granica między nimi jest trudna do zdefiniowania, ponieważ dziś, pewne zdjęcia wychodzą poza zakres obecnej definicji packshotu, a ciężko nazwać je już reklamowymi.

Zdjęcia aranżowane – co je wyróżnia?

Zdjęcia aranżowane pokazują produkt w odpowiednim otoczeniu np. nóż na blacie kuchennym, lampka na biurku itp. Mogą to być również, zdjęcia samych produktów z ciekawym kolorowym tłem lub oryginalnym oświetleniem.
Dzięki tym, czasami prostym zabiegom, kreujemy obrazy o wiele ciekawsze, niż zwykły packshot na neutralnym tle. Wpływa to na przekaz obrazu, który w tym przypadku, oprócz przekazania informacji o wyglądzie produktu, ukazuje jego styl i charakter. Zdjęcia aranżowane często pokazują również, przeznaczenie i sposób użycia danego produktu, może nie w bezpośredni sposób, ale subtelnie podsuwając pewne skojarzenia.

Wisiorek na kolorowym tle - fotografia produktowa Orbin.pl
Gra goblety - fotografia produktowa aranżowana
Długopisy reklamowe leżące na otwartym notatniku - Fotografia produktowa aranżowana
Karafka z winem i kieliszki - Fotografia produktowa aranżowana

Fotografie aranżowane to:

  • większy przekaz emocjonalny obrazu
  • lepsza kompozycja = ciekawsze zdjęcia
  • ukazanie stylu produktu
  • pokazanie przeznaczenia produktu
  • możliwość wyróżnienia się
  • atrakcyjniejsza prezentacja produktu

Zastosowanie fotografii aranżowanych

Fotografie te są przejściem od czysto informacyjnej funkcji packshotu, do obrazów niosących informacje o wyglądzie, ale też wpływających na skojarzenia i emocje. Zdjęć aranżowanych nie należy traktować jako zastępstwa do fotografii typu packshot, ale raczej jako ich uzupełnienie. Stanowią one doskonałe graficzne uzupełnienie oferty, dlatego warto umieszczać je w opisie na karcie produktu.
Fotografie aranżowane pozwalają się też wyróżnić. Mimo, iż każdy fotograf ma swój styl, to jednak zdjęcia packshotowe tego samego produktu na neutralnym tle, zawsze będą do siebie podobne. Natomiast zdjęcia aranżowane będą miały swój oryginalny charakter. Wpływa na to lepsza kompozycja, dająca ciekawsze zdjęcia, które przyciągają uwagę.
Fotografie aranżowane doskonale sprawdzają się również, w mediach społecznościowych, gdzie wywołują większe zaangażowanie, niż zdjęcia produktu na białym tle. Przyciągają uwagę i pozwalają wypromować produkt. Zachęcają do przejścia do sklepu, zapoznania się z produktem i zakupu.

Zastosowanie fotografii aranżowanych:
*graficzne uzupełnienie opisu produktu
*media społecznościowe
*blogi firmowe
*katalogi produktów
*materiały promocyjne

Prosta aranżacja – kolorowe tła

Najprostszym sposobem budowania aranżacji jest zastosowanie kolorowego tła. Może się to wydawać prostym i nieznaczącym zabiegiem, ale przy odpowiednim podejściu i doborze koloru, może przynieść ciekawe rezultaty.
Kolor pozwala “ożywić” obraz i nadać mu określony charakter. Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, że kolory wpływają na nasze emocje i sposób odbierania fotografii. Odpowiednie ich wykorzystanie, pozwala wyróżnić produkt i nadać mu określone znaczenie.

Odpowiednio dobrane tło, jego kolor i faktura, pozwalają podkreślić walory produktu.

Sesje w aranżacjach

Kiedy chcemy pokazać przeznaczenie, sposób użycia oraz styl życia związany z produktem, najlepszym sposobem jest, przedstawienie go w odpowiednim otoczeniu. Jeśli produktem jest obraz, to najlepiej pokazać go na ścianie w salonie. Natomiast, jeśli chcemy zaprezentować długopis, to możemy umieścić go na otwartym notatniku na biurku.

Takich przykładów można podać wiele, ale skąd wziąć odpowiednią aranżację?

Są dwa podstawowe sposoby. Pierwszy to wynająć odpowiednie miejsce, a drugi to zbudować aranżacje w studio. Jeden i drugi sposób wiążą się z pewnymi ograniczeniami i kosztami. Wybór często podyktowany jest specyfiką przedmiotu i sesji, kosztami lub preferencjami klienta.

Aranżacja zbudowana w studio, daje większą swobodę i pozwala na dopracowanie każdego szczegółu. Zwykle, buduje się tylko widoczną na zdjęciu część, bez sufitu i dodatkowych ścian, co ułatwia rozstawienie oświetlania. Jednak, budowa aranżacji bywa kosztowna, a co często istotniejsze, pochłania dużo czasu.
Wynajęcie odpowiedniego lokalu, skraca czas przygotowań i zwykle obniża cenę (choć nie jest to regułą). W wynajętym lokalu zwykle nie można wprowadzać zmian, w celu lepszego wyeksponowania produktu, czy optymalnego rozmieszczenia oświetlania.

Jak widać obie metody mają swoje wady i zalety, ale mimo to pozwalają uzyskać satysfakcjonujące rezultaty, w postaci atrakcyjnych wizualnie zdjęć.

Chociaż, z powyższego tekstu można wnioskować, że zdjęcia aranżowane dyskredytują fotografie packshotowe, to w rzeczywistości tak nie jest. Każdy rodzaj zdjęć ma swoje konkretne zastosowanie i tam sprawdza się najlepiej. Warto o tym pamiętać, planując sesję produktową dla swojej oferty.



Copyright C 2015 - 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.